SOL og Freetrax blir størst på mp3

-For oss er det en ”win-win-situasjon”, sier Espen Agdestein hos SOL. –Vi sikrer enda bedre innhold på SOL, samtidig som vi isolert ser på Freetrax som en interessant investering. I avtalen ligger også at SOL skal ha en styreplass, som vil besittes av Agdestein.

Gjennom samarbeidet med SOL blir Freetrax Nordens største digitale distributør av musikk. –Vi får en vanvittig distribusjon som vil merkes over natta, sier Lars Kilevold, som er kreativ leder i Freetrax. Administrerende direktør David Gjester legger til at selskapet nå er et stort skritt nærmere målsetningen om å bli en av verdens 5 største online distributører av musikk. Markedet for digital musikkdistribusjon er av mange spådd en voldsom vekst i årene som kommer.

Avtalen innebærer at SOL overtar 20% av aksjene i Freetrax AS. Oppgjør finner sted i en omfattende distribusjonsavtale som gir Freetrax maksimal profilering og eksponering i hele Skandinavia, både gjennom forside- og musikksideannonsering. I tillegg bidrar SOL med noe driftskapital.

Administrerende direktør i PAN SOL, Kirsten Idebøen, sier i en kommentar at man i tiden som kommer vil se store, strukturelle endringer i handelsnæringen, og at musikkbransjen ikke vil være noe unntak. –MP3 er et av de mest populære områdene på nettet i øyeblikket. Vi er meget tilfreds med å kunne tilby våre brukere denne tjenesten, samt å være på eiersiden i en betydelig nordisk aktør innen dette markedet, avslutter Idebøen.

Dette er Scandinavia Online:
SOL er Norges ledende og mest besøkte nettsted med 13,7 millioner oppslag hver uke. SOL skal være det naturlige startstedet og oppholdsstedet på nettet gjennom å tilby Internett-brukere nytte- og underholdningstjenester av høy kvalitet. SOL samarbeider med en rekke store og interessante innholdsleverandører på Internett for å kunne tilby tjenester som er spesielt utviklet for nordmenns ønsker og behov. SOL er også Norges største annonsemedium på Internett. Gjennom nøyaktige målinger og undersøkelser, og ved bruk av verktøy for styring av annonser, kan annonsører på SOL nå de målgrupper de selv ønsker. SOL eies av Schibsted og Telenor.

Dette er Freetrax as:
Freetrax as er eierselskapet til Freetrax LLC som er Nordens største digitale distributør av musikk. Selskapet tilbyr kommersiell distribusjon til både uavhengige artister og tradisjonelle plateselskap. Freetrax har vært på nettet siden september ’99, og har gjennomført flere vellykkede samarbeidsprosjekt med plateselskapene Universal og Warner, og har allerede en katalog på i overkant av 200 artister fra 10 forskjellige land. Siden starten har mer enn 700.000 musikkfiler blitt hørt på eller lastet ned fra Freetrax.com.

For fullstendig pressemelding, følg linken nedenfor.