ELECTRONICS JA ABB AIESOPIMUKSEEN TAHTIKONEIDEN KOMPONENTTIEN VALMISTUKSESTA

Incap-konsernin elektroniikkaliiketoiminnan muodostava Incap Electronics Oy ja ABB-yhtiöihin kuuluva ABB Industry Oy ovat tehneet aiesopimuksen tahtikoneiden naparaudan valmistuksen liiketoiminnan kaupasta.

Aiesopimuksen mukaan ABB Industry Oy:n Tahtikoneet -divisioona ulkoistaa naparautojen valmistuksen Incap Electronics Oy:n hoidettavaksi. Strategian mukainen suunniteltu liiketoimintakauppa vahvistaa Incap Electronicsin asemaa elektroniikkateollisuuden sopimusvalmistajana ja syventää edelleen ABB:n ja Incap Electronicsin yhteistyötä. Naparaudan valmistuksen ulkoistaminen tukee ABB Industryn Tahtikoneet -divisioonan tavoitetta lyhentää läpimenoaikoja sekä luoda kevyt ja joustava tuotantotapa nopeasti vaihtuvissa suhdanteissa.

Naparaudat ovat isojen sähkökoneiden merkittäviä komponentteja. Aiesopimuksen mukaan Incap Electronics ottaa vastatakseen ABB Industry Oy:n puolivalmiste- ja komponenttitoimitukset ja jatkaa Helsingistä siirtyvää liiketoimintaa Vaasan tehtaalla. Aiesopimus koskee noin kymmentä ABB Industry Oy:n työntekijää, jotka harkintansa mukaan voivat joko jatkaa ABB Industryn palveluksessa tai heille tarjotaan mahdollisuus siirtyä Incap Electronicsin Vaasan tai Helsingin tehtaalle ns. vanhoina työntekijöinä. Suunniteltu liiketoimintakauppa työllistää ja laajentaa myös Incap Electronicsin yhteistyöverkostoa.

Vaasan yksikön vuosiliikevaihto on ennen kaupan toteutumista noin 10 miljoonaa euroa. Aiesopimuksen myötä Vaasan yksikön liikevaihto kasvaa kolmanneksella eli runsaaseen 13 miljoonaan euroon. Osapuolet pyrkivät pääsemään lopulliseen sopimukseen neuvotteilla olevasta kaupasta kuluvan kevään aikana.

Incap Electronics Oy:n liikevaihto oli viime vuonna 34,2 miljoonaa euroa ja yhtiön palveluksessa oli 427 henkilöä. Viime vuoden joulukuussa Incap Electronics osti ABB Control Oy:n Pienjännitekojeistot -divisioonan Vaasassa sijaitsevan ohutlevyosien valmistuksen. Incap Electronicsilla on tällä hetkellä kolme tehdasta, joista Vuokatin tehdas on erikoistunut elektroniikkavalmistukseen sekä Helsingin ja Vaasan tehtaat mekaniikkavalmistukseen.

Incap-konserni on elektroniikan ja huonekalujen sopimusvalmistaja. Konsernin liikevaihto vuonna 1999 oli 70,8 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä yhteensä 774.

Oulussa 17. helmikuuta 2000

INCAP OYJ