Aluwheel fullfører kjøp av Hydro Aluminium Fundo

Norsk Hydro ASA og Aluminium Wheel Company WLL (Aluwheel) fra Bahrein har inngått endelig avtale om at Midal Group / Aluwheel overtar 80 prosent av aksjene i Hydro Aluminium Fundo a.s. i Høyanger. Hydro vil beholde 20 prosent av aksjene i selskapet inntil disse også ovedras til Aluwheel i 2001.

Aluwheel produserer felger for bilindustrien i sitt anlegg i Bahrein. Selskapet er kontrollert av Midal Cables gjennom selskapet Al Zayani Investments og Saudi Cables. Denne gruppen er allerede engasjert i industriell virksomhet i Norge gjennom Investment Corp. Aluwheel driver sin eksisterende felgproduksjon nær aluminiumverket Alba i Bahrein, basert på transport av flytende metall slik situasjonen også er i Høyanger.

Hydro Aluminium Fundo har vært en del av Hydros pressverkdivisjon med hovedkontor i Lausanne, Sveits. Fundo ble etablert i 1972 og har i dag 330 ansatte. Bedriften har en produksjonskapasitet på drøye en million felger per år. De største kundene er ledende tyske og svenske bilprodusenter.

Norsk Hydro har ønsket å avhende Fundo fordi aluminium felger ikke regnes som en del av Hydros hovedstrategi innen lettmetall. Hydro ønsker å konsentere seg om ekstruderte bildeler hvor gruppen er internasjonal markedsleder.