Bideford Dolphin - granskingsrapport

Etter at boreriggen Bideford Dolphin under en orkan i Nordsjøen 13. juni fikk svikt i tre av åtte ankerfester og drev ca 300 meter fra sitt borested på Vigdisfeltet, etablerte Norsk Hydro en granskingsgruppe bestående av intern og ekstern kompetanse for å granske svikt i ankersystemet på Bideford Dolphin. Granskingsgruppen har nå avlagt sin rapport. Rapporten viser at det var brudd i koblingselementer mellom kjetting og wire i tre av riggens ankerliner. Det var utmatting og avrivningsbrudd som forårsaket at elementene sviktet.

Grunnet rørledning og havbunnsinstallasjoner i området er det nødvendig med en kombinasjon av kjetting og wire. Dette er anerkjent metode for oppankring av flyterigger og systemene er godkjent av klassifiseringsselskap og Sjøfartsdirektoratet.

Granskingsgruppen peker på at et tilsvarende koblingselement ble brutt i mars i år uten at det ble iverksatt tilstrekkelig tiltak for å avdekke årsaken til dette.

Hydro ser alvorlig på disse to hendelsene og har besluttet å ikke bruke disse koblingselementene før det kan dokumenteres en bedre materialkvalitet i disse. En egen sikkerhetsmelding med informasjon om hendelsen vil bli sendt ut til andre riggeiere og operatører.