Nokia ja AT&T Wireless laajentavat 3G-palveluiden kehitystyötään USA:ssa

Nokia ja amerikkalainen matkapuhelinoperaattori AT&T Wireless laajentavat 3G-palveluiden kehitystä koskevaa yhteistyötään ja testausta EDGE-teknologiasta WCDMA-teknologiaan. WCDMA-teknologia mahdollistaa 3G-multimediapalvelut. Projektiin kuuluvat WCDMA-testit, joissa mahdollistuvat erittäin tehokkaat IP-pohjaiset ääni-, data- ja kuvapalvelut.

'Olemme vakuuttuneita, että EDGE/WCDMA-teknologiapohjaiset ratkaisut tuovat merkittäviä kilpailuetuja AMPS/TDMA/GSM -operaattoreille. GSM- ja TDMA -yhteisön parin viime vuoden aikana kehittämät spesifikaatiot mahdollistavat globaalien 3G-palveluiden toteuttamisen erittäin joustavasti', sanoo AT&T:n teknologiajohtaja Rod Nelson.

'Olemme jo saaneet paljon hyödyllistä kokemuspohjaa Nokian ja AT&T Wirelessin yhteistyöstä, mikä on erittäin tärkeää AT&T:lle sen tuodessa 3G-palvelut USA:n markkinoille. Yhteistyön laajentuminen on osoitus sekä teknologian että järjestelmiemme valmiudesta kaupallisiin toteutuksiin', toteaa Nokian 3G-liiketoiminnan johtaja J.T.Bergqvist.

Viime vuoden aikana yhtiöillä on ollut monia yhteistyöprojekteja, joihin kuuluvat mm. SIP (Session Initiated Protocol) -teknologiaa hyödyntävä Voice over IP -puhelut ja AMR (Adaptive Multi-Rate) -teknologian testaus, reaaliaikaiset ääni- ja kuvapalvelut, samanaikaiset ääni- ja datapuhelut. Jatkoprojektissa testataan Nokian All-IP ratkaisua, joka pohjautuu Ipv6-protokollaan, WCDMA:han ja IP-pohjaiseen palveluarkkitehtuuriin.

AT&T Wireless etenee aikataulussaan kohti 2.5G palveluiden käyttöönottoa. Se kehittää myös EDGE ja WCDMA-ratkaisuja vuoden 2002 aikana tarjotakseen nopeampia yhteyksiä ja todellisia 3G-palveluja.

Lisätietoja:

Nokia Networks