Salg av Hydro Seafood GSP gjennomført

Hydro har inngått avtale med Lerøy Seafood Group ASA og SalMar AS om salg av den britiske virksomheten av Hydro Seafood, Hydro Seafood GSP Ltd. (GSP). Salget omfatter Hydro Seafoods virksomheter i Skottland og Shetland. Med dette er salget av Hydro Seafood gjennomført.

Prosessen med dette salget startet da det britiske handels- og industridepartementet (DTI) i desember i fjor kunngjorde at de ikke kunne godkjenne denne delen av transaksjonen mellom Norsk Hydro og Nutreco vedrørende salget av Hydro Seafood. Salget av GSP til Lerøy og SalMar påvirker ikke det totale vederlag for Norsk Hydro i forbindelse med salget av Hydro Seafood. I Hydros regnskaper forventes gevinsten av denne delen av Seafood transaksjonen å bli bokført i tredje kvartal 2001. Den regnskapsmessige gevinsten før skatt forventes å bli omlag 400 millioner kroner.

I fjerde kvartal 2000 inntektsførte Hydro en gevinst før skatt på 1.609 millioner kroner knyttet til salget av Hydro Seafoods virksomhet utenfor Storbritannia. Det samlede salgsvederlaget for Hydro Seafoods totale virksomhet var 3,8 milliarder kroner, og salgene har gitt en samlet gevinst før skatt på omlag 2,0 milliarder kroner.