Estimert resultat 4. kvartal 2002

I lys av forventninger om fortsatt vanskelige markedsforhold, har selskapet tidligere kommunisert at ytterligere effektiviseringstiltak vil bli igangsatt for å oppnå en akseptabel lønnsomhet. Flere slike tiltak ble igangsatt mot slutten av 2002. Selskapet har i den senere tid opplevd en fortsatt nedgang i behovet for leveranser til flere av selskapets kunder. Til tross for at selskapet generelt lykkes i konkurransen om nye kunder og prosjekter, så er det kortsiktige omfanget av disse nye prosjektene slik at det forventes en ytterligere nedgang i omsetning i 1. og 2. kvartal sammenlignet med samme perioder i 2002. Selskapet vil derfor gjennomføre tidligere besluttede effektiviseringstiltak raskere enn tidligere planlagt. Selskapet vil blant annet forenkle og øke spesialiseringsgraden i selskapets fabrikkstruktur, samt nedbemanne med til sammen ca. 350 årsverk i Norge og Sverige. I forbindelse med gjennomføring av disse tiltakene vurderer styret å foreta en avsetning i regnskapet for 2002 i størrelsesorden NOK 50 mill. Ytterligere informasjon om dette vil bli gitt senest ved fremleggelse av foreløpig årsregnskap den 21. februar 2003.

Med bakgrunn i en eventuell restruktureringsavsetning og forventninger om fortsatt vanskelige markedsforhold, vurderer styret også å styrke egenkapitalen gjennom en fortrinnsrettsemisjon på ca. NOK 50 mill. Styret arbeider med å etablere et garantikonsortium, og vil så snart dette er på plass informere om foreslåtte emisjonsvilkår.

Billingstad, 30. januar 2002