Innstilling for nytt styre i Statoil

Styremedlemmene Finn Hvistendal og Knut Åm er begge innstilt på gjenvalg. Leif Terje Løddesøl er innstilt som styremedlem og kandidat til vervet som styreleder.
Hvistendal har sittet mange år i konsernledelsen i Norsk Hydro og har vært administrerende direktør for Den Norske Bank.
Åm har blant annet sittet i ledelsen i Phillips Petroleum.
Løddesøl er styreformann i rederiet Wilh. Wilhelmsen.

De tre andre nye kandidatene som er foreslått for styret er:
Maurey Devine. Hun har bred erfaring fra petroleumsvirksomhet fra sin karriere i Mobil hvor hun har vært administrerende direktør i Mobil Norge. Devine har god kjennskap til både internasjonal og amerikansk politikk. Devine er i dag Fellow ved Harvard University Belford Center for Science and International Affairs.
Grace Skaugen. Hun har en solid teoretisk bakgrunn, blant annet en doktorgrad i fysikk og en Master of Business Administration (MBA). Hun har også erfaring fra Investment Banking gjennom sin stilling som finansdirektør i Orkla Enskilda Securities.
Eli Sætersmoen, som er utdannet petroleumsingeniør. Hun har arbeidet i Norsk Hydro og har dessuten ledererfaring som konsulent i McKinsey. Sætersmoen er i dag finansdirektør i Selvaag-gruppen.
"Vi er svært godt fornøyd den høye kompetansen blant kandidatene til styret og at halvparten av de som er innstilt til styreverv er kvinner," sier formann i valgkomiteen, Jens Ulltveit-Moe.
Videre er Anne Cathrine Slungård anbefalt som leder av bedriftsforsamlingen, mens Wenche Meldahl er anbefalt som nestleder.