Informasjon på Hydros kapitalmarkedsdag

Oslo(2002-12-08): Gjennom viktige oppkjøp og forbedringer av selskapets operasjonelle drift, har Norsk Hydro styrket sin posisjon i 2002. Til tross for utfordrende markeder forventer Hydro å nå selskapets tidligere annonserte lønnsomhetsmål for 2002. Hydro bekrefter også at selskapet er i rute for å møte målet om en gjennomsnittlig daglig produksjon av olje og gass på 470 000 fat oljeekvivalenter for året 2002, og opplyser at selskapets produksjonsmål for 2003 er 510 000 fat oljeekvivalenter daglig i gjennomsnitt for 2003. Hydro bekrefter videre at det tidligere igangsatte forbedringsprogrammet i Aluminium viser god fremgang, og at det samlede målet for kostnadsreduksjoner er økt med vel 350 millioner kroner.

"Overtagelsen av det tyske aluminiumselskapet VAW har posisjonert Hydro blant de globalt ledende aluminiumselskaper etter en effektiv integrasjonsprosess. Agri har bekreftet sin posisjon som det ledende globale gjødselselskap med økte markedsandeler i deler av markedet som har høy vekst og Olje og Energi demonstrerer sterk produksjonsutvikling," sier Norsk Hydros generaldirektør Eivind Reiten."Resultatene for  oljevirksomhet i 2002 er belastet med betydelige kostnader for letebrønner som ikke har gitt kommersielle funn. Leteprogrammet fortsetter i 2003.  Hydros  videre letestrategier vil bli grundig evaluert før det inngås nye forpliktelser."

Hydro forventer å oppnå det fastlagte  CROGI-målet for 2002 på 8 - 9 prosent, basert på normaliserte priser på viktige produkter og valuta (oljepris på 18 US dollar per fat, tre-måneders LME pris på aluminum på 1500 US dollar per tonn, gjødselpris (CAN 27) på 113 US dollar per tonn og en vekslingskurs hvor en US dollar tilsvarer åtte kroner).For 2003 har Hydro fastlagt et mål for normalisert CROGI  på  8,5 - 9,5 prosent. Alle de tre forretningsområdene forventes å oppnå forbedringer i forhold til 2002, og Aluminium forventes å oppnå de største forbedringene.

For året 2003 planlegger Hydro et investeringsnivå på omlag 22 milliarder kroner, inklusive olje- og gassleting for 1,9 milliarder kroner. Omlag 60 prosent av investeringene vil være i forretningsområdet Olje og Energi, og 30 prosent i forretningsområdet Aluminium.

Som et ledd i Hydros konsentrasjon om kjernevirksomheter og selektiv fokus på virksomhetene innen de enkelte forretningsområdene, har selskapet iverksatt et program for avhendelse av ikke-kjernevirksomheter for 10 milliarder kroner innen utløpet av 2003. Programmet er godt i rute, med inngåtte avtaler så langt for vel 6 milliarder kroner, hvorav salgene av virksomheter i KFK og salget av Flexible Packaging har vært de viktigste.

FORRETNINGSOMRÅDENE

Kjøp av eierinteresser i olje- og gassfelt fra staten ( SDØE ), har styrket forretningsområdet Olje og Energi. Målet for olje- og gassproduksjon i 2003 er 510 000 fat oljeekvivalenter daglig, en økning på 9 prosent i forhold til 2002. De viktigste bidrag til produksjonsøkningen kommer fra økt gassproduksjon og at produksjonen fra kjøpte SDØE-andeler vil ha virkning for hele kalenderåret. Hydros langsiktige produksjonsprofil bekrefter den tidligere annonserte vekstrate på 8 prosent, som nå forlenges med ytterligere ett år med sterk vekst. Reserveerstatningsraten for 2003 forventes å bli 140 prosent, målt som rullerende gjennomsnitt over tre år. Rettighetshavernes godkjennelse av en utbyggingsplan for Ormen Lange i løpet av 2003 er  forutsatt som en del av reservetilgangen. Dette vil bringe Hydros kostnad for leting og utbygging ned til målsettingen på 5 US dollar per fat oljeekvivalenter i 2003.

Hydros omfattende leteprogram strekker seg inn i 2003 med et planlagt aktivitetsomfang på 1,9 milliarder kroner, sammenlignet med et forventet omfang på 2,3 milliarder kroner i 2002. I planen for 2003 er 75 prosent  forventet brukt utenfor Norge. Basert på resultatene fra det pågående program  vil Hydro gjøre en grundig vurdering av selskapets fremtidige letestrategi.

Hydros aluminiumvirksomhet møter krevende markedsforhold, og  trapper opp tiltakene for å oppnå det potensiale for  verdiskaping som den nylige økningen av virksomhetsvolumet gir grunnlag for. Ved offentliggjøringen av oppkjøpet av VAW fremla Hydro et mål for synergier og kostnadsforbedringer  på omlag 1,6 milliarder kroner innen utløpet av 2003. Realiseringen av dette går planmessig, og målet for kostnadsforbedringer er nå økt med vel 350 millioner kroner. Det økte målet forventes oppnådd innenfor de kostnadsanslag som tidligere er annonsert. Investeringer i 2003 vil særlig være rettet mot kapasitetsøkninger i eksisterende smelteverk for ytterligere å forbedre selskapets konkurransekraft.

Etter snuoperasjonen i Agri, utnytter selskapet sin globale posisjon for å styrke sin tilstedeværelse i særlig viktige markedssegmenter utenfor Europa. Det blir også gjennomført nye produktivitetsforbedringer. Forbruket av gjødsel forventes å øke, mens det forventes begrenset tilgang på ny kapasitet.  Agri vil bygge videre på sitt globale lederskap og vil være åpen for å utnytte muligheter som følge av restrukturering i bransjen.

FINANSIELLE FORHOLD

Hydros pensjonskostnader anslås til 1,6 milliarder kroner i 2002 og forventes å øke i 2003. Dette følger av økte netto pensjonsforpliktelser etter høyere lønns- og pensjonsreguleringer i 2002 enn forutsatt, redusert verdi av pensjonsmidlene som følge av verdifall i aksjemarkedet, redusert langsiktig rentenivå som gir høyere nåverdi av pensjonsforpliktelser og et høyere antall ansatte etter kjøpet av VAW. Det er besluttet å øke egenkapitalen i Norsk Hydros Pensjonskasse med 750 millioner kroner. Den økte egenkapitalen blir tilført kontant og regnskapsføres som en investering uten resultateffekt.

Hydros kontantstrøm fra driften i 2002 har vært høyere enn planlagt og har bidratt til et gunstig forhold mellom netto rentebærende gjeld og egenkapital på 0,43 ved utløpet av tredje kvartal. Hydro har som mål å opprettholde den gunstige "single A"  rating i kredittmarkedet.  Hydro vil fortsatt opprettholde en sterk finansiell posisjon.

Cecilie Ditlev-Simonsen
Telefon (+47) 22 53 20 97