Statkraft støtter Mount Everest ekspedisjon

Statkraft støtter Mount Everest ekspedisjon

- Statkraft har valgt å støtte både Børge Ousland og Jon Gangdal på denne ekspedisjonen fordi de er engasjerte og meget kompetente personer. På en flott måte representerer de også Statkrafts verdier. Å ta seg frem til toppen av Mount Everest er forbundet med stor dristighet, men samtidig er suksess avhengig av en ansvarlig opptreden underveis. Vi håper og tror de vil klare det på basis av sin grundige erfaring, og at de kommer tilbake i god behold slik at de kan berette om turen til sine nærmeste og alle oss andre som liker litt utfordringer, sier konserndirektør Ragnvald Nærø i Statkraft.

Mt. Everest 50 år
Ousland og Gangdal er eneste nordmenn i en britisk jubileumsekspedisjon som skal gjennomføres i perioden april-mai i anledning 50-årsfeiringen av førstebestigningen av Mount Everest (8848 m).

Børge Ousland en den eneste i verden som har gått alene på ski tvers over både Sydpolen og Nordpolen. Noe som har gjort ham kjent langt ut over Norges grenser. Han har tidligere også vært høyt til fjells, på toppen av Cho Oyu (8201 m) i 1998.

Jon Gangdal er en av Norges mest erfarne Himalaya-klatrere. Han ledet to ekspedisjoner til Mount Everest i 1994 og 1996, uten at han selv kom på toppen. Etterpå har han vært på tre andre 8000-meter topper. To av dem, Cho Oyu (8201m) og Shisha Pangma (8046) besteg han med bare tre ukers mellomrom våren 1999. I fjor klatret han Manaslu (8163 m), en av de vanskeligste 8000-meter fjellene, på bare 17 dager sammen med sin tvillingbror Sven.

Snøras
- Den største utfordringen på slike ekspedisjoner er oksygenmangel, vind, kulde, is- og snøras - og egen fysisk og psykisk form, sier Børge og Jon som i hele vinter har gledet seg over sprengkulde og nydelig skiføre - så lenge det varte.

Jubileumsekspedisjonen følger ruta til førstebestigerne Edmund Hillary og Norgay Tenzing fra Nepal, via Khumbu-breen og Sørskaret til toppen. Også Tenzings sønnesønn er med på denne ekspedisjonen. Børge og Jon har med satelittelefon og vil jevnlig rapportere hjem fra ekspedisjonen.

Statkraft er Norges største produsent av elektrisk kraft. Selskapets egen produksjonskapasitet utgjør gjennomsnittlig vel 42 TWh årlig, til sammen er dette rundt 1/3 av landets vannkraftproduksjon. Konsernet har ca. 2500 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi, Trondheim Energiverk og Statkraft Grøner. Selskapet er Norges største landbaserte skatteyter. Statkraft har eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft. Målt i størrelse er Statkraftalliansen nummer tre i det nordiske produksjonsmarkedet og nummer to i det norske forbrukermarkedet.