Kitron styrker mulighetene for økt aktivitet i Sverige

HGL Flen har i flere år bidratt til å finansiere andre selskaper i HGL konsernet. På grunn av til dels betydelige fordringer mot søsterselskaper som i dag ikke evner å gjøre opp for seg, ble HGL Flen satt under svensk foretaksrekonstruktion" (offentlig akkord) den 9. oktober 2003. Rekonstruksjon av HGL Flen forventes å være avsluttet i løpet av 1. kvartal 2004 og utøvelsen av Kitrons opsjon er betinget av en vellykket akkord. For å bidra til en vellykket akkord, har Kitron påtatt seg å stille enkelte ledelsesressurser tilgjengelig for HGL Flen frem til akkorden er gjennomført.

HGL Flen har spesialisert seg innenfor markedssegmentene Industri og Medisin. HGL Flen har gjennom de siste årene lyktes med å ta større del i verdiskapningen med fokus på utvikling og produksjon av komplette produkter. Sammen med Kitrons strategiske satsning innenfor markedssegmentene Industri, Medisin, Data/Telcom og Defence er HGL Flen godt posisjonert til å styrke Kitrons aktivitet i det svenske markedet.

Forutsatt en vellykket rekonstruksjon av HGL Flen, har Sörmlandsbanken og Kitron inngått følgende opsjonsavtale:

1. Kitron gis opsjon på å erverve 51% av aksjene i HGL Flen til SEK 1,00. Forutsatt at Kitron erklærer utøvelse av denne opsjonen, plikter Kitron og Sörmlandsbanken å tilføre HGL Flen maksimum SEK 20 mill i et "villkorat kapitaltilskott", fordelt med maksimalt SEK 10 mill på hver av partene.

2. Det er videre avtalt at Kitron kan erverve de resterende 49% av aksjene i HGL Flen innen henholdsvis 31. desember 2004, 31. desember 2005 og 31. desember 2006. Opsjonsprisen er betinget av utøvelsestidspunktet, og utgjør henholdvis SEK 13,5 mill, SEK 15,5 mill og SEK 18 mill.

3. Dersom Kitron velger å utøve sin opsjon for de resterende 49%, vil det betingede kapitalinnskuddet fra Sörmlandsbanken bli omgjort til et ordinært lån til HGL Flen.

4. Dersom Kitron ikke utøver opsjonen i pkt. 2 skal Kitron og Sörmlandsbanken ha en gjensidig rett til å erverve den andre parts aksjer til et vederlag som fastsettes basert på en uavhengig markedsverdivurdering. Dersom Sörmlandsbanken velger å utnytte sin opsjon kan Kitron forhindre et salg gjennom alternativt å erverve bankens aksjer til tilsvarende markedsverdi.

HGL Flen oppnådde en i 2002 omsetning på SEK 207,6 mill. Resultat før skatt og konsernkostnader utgjorde SEK 4,9 mill. Totalbalansen pr. 31. desember 2002 utgjorde SEK 114,5 mill.
Pr. 30. september 2003 omsatte HGL Flen for SEK 162,3 mill hvorav resultat før skatt, og konsernkostnader utgjorde SEK 7,5 mill. Totalbalansen pr. 30. 09.03 utgjorde SEK 121,2 mill.

Etter gjennomført rekonstruksjon forventes totalbalansen til HGL Flen å utgjøre ca. SEK 61 mill, hvorav egenkapitalen forventes å være ca. SEK -3 mill. Etter innbetaling av kapitalinnskuddet omtalt i pkt. 1 ovenfor forventes egenkapitalandelen i selskapet å utgjøre ca. 25%. Kitron forventer positiv inntjening og kontantstrøm for HGL Flen i 2004.