Kitron ASA - Positiv kontantstrøm og resultat før skatt i 4. kvartal

• Resultat før skatt (EBT) NOK 5,3 mill. (NOK -53,8 mill.).
  • Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter i 4. kvartal utgjør NOK 134,0 mill., og NOK 57,0 mill. for året under ett.
  • Driftsinntekter i 4. kvartal er NOK 498,2 mill. (NOK 513,8 mill.).
  • Bruttomargin 37,8 (38,1%).
  • Driftsresultat NOK 8,4 mill. (NOK -41,6 mill.).
  • Antall årsverk i Norge og Sverige er redusert med 383 i 2003.
  • Ordrereserven utgjør NOK 790,0 mill. (NOK 717 mill.).
  • Balanseført utsatt skattefordel er nedskrevet med NOK 40,0 mill.
  • EK andel 34,2% (27,8%).

Omsetning
Driftsinntektene i 4. kvartal utgjorde NOK 498,2 mill. mot NOK  513,8 mill. i 4. kvartal 2002.

Sammenlignet med omsetningen i samme periode i fjor utgjør omsetningsnedgangen 3,0%. For året under ett utgjør omsetningsnedgangen 8,2%.

Virksomhetsområdet Electronic Manufacturing Services (EMS) utgjorde i 4. kvartal 91,4% av totalomsetning mot 89,1% for året under ett. Kitron Development (KD) utgjorde 5,8% av totalomsetningen i forhold til 7,1% for året under ett. Kitron Microelectronics (KM) utgjorde 7,6% av totalomsetningen mot 7,1% for året under ett. Eliminering og andre virksomheter utgjør -4,9% av totalomsetningen i 4. kvartal og -3,4% av totalomsetningen i 2003.

Bruttomarginen ([Driftsinntekter - varekostnad]/driftsinntekter) utgjorde 37,8% i 4. kvartal som tilsvarer en reduksjon på 0,3%-poeng fra samme periode i fjor. For året under ett utgjør bruttomarginen 38,9% som er en forbedring på 1,3%-poeng sammenlignet med 2002. Den relativt lavere bruttomarginen i 4. kvartal er et resultat av bl.a. nedskrivning av varelager på til sammen NOK 4,0 mill. samt lavere andel konsulentomsetning enn i tidligere kvartaler. I tillegg er det foretatt nedskrivninger tilknyttet et større utviklingsprosjekt på til sammen NOK 5,6 mill. Justert for ovennevnte er bruttomarginen i 4. kvartal 39,5%.

Resultat
Som følge av reduserte lønnskostnader (NOK 37,2 mill.) og reduserte driftskostnader (NOK 18,7 mill.) i 4. kvartal sammenlignet med samme periode i fjor viser regnskapet et forbedret drifts-resultat på NOK 49,9 mill. Driftsresultatet utgjør derfor NOK 8,4 mill. sammenlignet med NOK -41,6 mill. i 4. kvartal 2002.

I forbindelse med gjennomgangen av ovennevnte utviklingsprosjekt i Kitron Development er det nedskrevet verdier for NOK 5,6 mill. i 4. kvartal. I tillegg er det avsatt NOK 1,3 mill. til dekning for usikre fordringer på andre prosjekter.

Kitron inngikk avtale om salg av datterselskapet Capinor AS den 11.11.2003. Kitron inngikk videre avtale med Capinor AS om kjøp av Capinors eiendom til NOK 8,0 mill. i desember 2003. Dagens regnskapsregler gir imidlertid ikke adgang til å oppføre verdien på eiendommen høyere enn tidligere bokført verdi, NOK 4,5 mill. Eiendommen skal etter planen selges i 2004, og har således et gevinstpotensiale på ca. NOK 3,5 mill. sammenlignet med takst og markedsvurdering. Netto resultatføring i 4. kvartal utgjorde således et tap på NOK 2,4 mill. som er bokført som et finansielt tap.

Netto finanskostnader utgjorde i 4. kvartal NOK 3,0 mill. mot NOK 12,3 mill. i samme periode i fjor. For året under ett utgjorde netto finanskostnader NOK 28,8 mill. mot NOK 47,9 mill. i 2002. Netto finanskostnader i 4. kvartal ble ca. 2,9 mill. lavere enn forventet grunnet en agio knyttet til en langsiktig leieforpliktelse i selskapets datterselskap i Litauen. Leieforpliktelsen utgjør NOK 17,0 mill. i US dollar. På grunn av dollarfallet frem mot 31.12.03 ble forpliktelsen ca. NOK 3,0 mill. lavere enn tidligere rapportert.
Pr. 31.12.2002 avsatte selskapet NOK 42,3 mill. for kostnader knyttet til oppsigelser og flytting av virksomhet. Av den samlede avsetningen er NOK 32,7 mill. benyttet pr. 31.12.03. Gjenværende avsetning på NOK 9,6 mill. er knyttet til avsetninger for AFP, leiekontrakter og enkelte oppsigelser.

Med bakgrunn i størrelsen på selskapets balanseførte skattefordel, og en mer forsiktig vurdering av selskapets fremtidige inntjeningsevne over de nærmeste årene, har styret besluttet å nedskrive skattefordelen med NOK 40,0 mill.

Balanse
Totalbalansen pr. 31.12.2003 var på NOK 734,9 mill. (NOK 815,2 mill. pr 31.12.02). Egenkapitalen i selskapet utgjør NOK 251,5 mill., som tilsvarer en egenkapitalandel på 34,2%.

Kapitalbindingen i varelageret utgjorde 299,2 mill. (NOK 340,5 mill. pr. 31.12.03). Selskapet har som målsetning å redusere kapitalbindingen i varelageret ytterligere i 2004.

Kapitalbindingen i kundefordringer utgjorde NOK 90,9 mill. (118,3 mill.), som tilsvarer en reduksjon på NOK 27,4 mill. i forhold til 31.12.02. Utkjøp av finansierte fordringer pr. 31.12.03 representerte NOK 267,3 mill. sammenlignet med NOK 246,0 mill. pr. 31.12.02.

Selskapets balanseførte rentebærende gjeld utgjorde pr. 31.12.03 NOK 38,0 mill. (NOK 93,5 mill. pr. 31.12.02).

Aksjonærforhold
Selskapet hadde 3 248 aksjonærer fordelt på 125 543 325 aksjer (pålydende NOK 1,- pr. aksje) pr. 31.12.2003.

De 10 største aksjonærene pr. 31.12.2003 er:

Whitecliff ASA                                      28,70%
Kongsberg Gruppen ASA                      27,01%
Tine Pensjonskasse                             6,36%
Gambak                                              2,38%
Sparebankenes Sikringsfond                  2,38%
Statoils Pensjonkasse                          1,48%
Verdipapirfondet AVA                            1,43%
Hatteland Holding AS                            1,19%
Statoil Forsikring                                  0,98%
ABIF Aktiv                                            0,95%

Organisasjon
Antall årsverk i Norge og Sverige pr. 31.12.2003 utgjorde 1 136 hvorav 907 årsverk tilhører produksjon i Norge og Sverige. 181 årsverk er knyttet til Kitron Development og 146 årsverk arbeider i virksomheten i Litauen. 48 årsverk tilhører Kitron ASA, og er knyttet til salg/markeds-føring, sourcing og administrasjon.

Selskapet fortsetter å gjennomføre flytting av produksjon til Litauen og forventer at bemanningen i Litauen vil utgjøre ca. 200 årsverk ved utgangen av 2004.  Etablering av virksomheten i Litauen må anses som meget vellykket, med gode økonomiske resultater kombinert med høy leveransepresisjon og kvalitet.

Markedsutvikling
Det totale aktivitetsnivået har i 4. kvartal vært tilnærmet likt som samme periode i fjor.

Følgende segmenter har vært betydelige for Kitron i kvartalet: Defence/ Marine 38%, Data/Telecom 28%, Medisinsk utstyr 18% og Industri 16%.

En økende andel av Kitrons totale aktiviteter er rettet mot det svenske markedet. Sverige utgjør ca. 8,0 milliarder av et Skandinavisk totalmarked på 12-13 milliarder. Kitron er i dag godt posisjonert i forsvarssegmentet gjennom aktiviteter og kompetanse i Karlskoga, og bra posisjoner i den del av Telecom-segmentet som er definert som target market gjennom kompetanse i Jønkøping. For å styrke vår tilstedeværelse rettet mot industri og medisinsegmentene (totalmarked ca. 3,5 milliarder i Sverige), inngikk selskapet i november en management- og opsjonsavtale for overtagelse av HGL Flen AB. Som et ledd i videreutviklingen av denne satsingen inngikk selskapet i november en management- og opsjonsavtale på overtagelse av selskapet HGL Flen AB. Kitron har gjennom manage-mentavtalen bistått selskapets eiere i å strukturere virksomheten for fremtidig lønnsomhet og vekst. I forbindelse med utførelse av managementavtalen har Kitron også foretatt en omfattende gjennomgang av selskapets aktiviteter og finansielle stilling. For å sikre en god plattform for fremtidig drift har selskapets eiere overført aktivitetene i et nytt selskap, Nye HGL Flen AB, og inngått en ny opsjonsavtale med Kitron. På basis av den meget interessante kundebasen, unik kompetanse og forventninger om lønnsom drift allerede i inneværende år, har Kitron intensjoner om å benytte opsjonen på overtagelse av aksjemajoriteten i selskapet i inneværende kvartal. Overtagelse av de første 51% av selskapets aksjer vil bli gjort til SEK 1 krone, samtidig som Kitron og selskapets eksisterende eiere hver vil bidra med inntil SEK 5,0 mill. i ansvarlig lånekapital. Kitron har også ulike opsjoner på å overta de resterende 49% av aksjene i løpet av en 4-årsperiode. I kombinasjon med eksisterende aktiviteter rettet mot det svenske markedet, vil overtagelsen av Nye HGL Flen AB gjøre Kitron til en av de tre største aktørene i det svenske EMS-markedet. HGL Flen AB ventes å omsette for ca. NOK 200,0 mill. i 2004.

Forsvar/Marine
Defence/Marine-segmentet har vært det største enkeltsegmentet i perioden med omfattende leveranser til de større forsvarsprosjekter som selskapet er involvert i. Aktivitetsnivået innenfor marinedelen av dette segmentet har også i 4. kvartal vært lavt. Kitron har meget lave forventninger innenfor marinesegmentet for 2004.
     Fremtidsutsiktene for forsvarssegmentet er fortsatt positive på basis av de kontrakter som er vunnet i 2003. Selskapet er en betydelig leverandør til store aktører innen forsvarssegmentet, bl.a. Kongsberg Gruppen, Saab og Thales.

Data/Telecom
Aktiviteten innen Data/Telecom-segmentet har vært på samme nivå som tidligere perioder. Det generelle bildet innen segmentet er at vi, etter to år med relativ lav aktivitet, registrerer en økning i forespørsler og vurderinger av mulige nye prosjekter. Vi anser at vi er godt posisjonert med et høyt kompetansenivå innenfor mikrobølgeapplikasjoner.

Følgende nye prosjekt er vunnet innen Data/Telecom-segmentet i 4. kvartal:

• Possio wireless lan router: Estimert årlig volum ca. NOK 15,0 mill.

Medisinsk utstyr
Medisinsegmentet utgjorde med 18% av totalomsetningen en tilsvarende andel av totalomsetningen som tidligere perioder. I tillegg til store etablerte kunder innen dette segmentet (GE Medical, Siemens Medical, Lærdal, Ortivus), er det i inneværende år også igangsatt prosjekter med nye kunder som forventes å gi vekst på sikt.

Industri
Omsetningen innen industrisegmentet har i kvartalet vært  lavere enn samme periode foregående år, til tross for at enkeltkunder innenfor segmentet har vist en positiv utvikling.

Følgende nye prosjekter er vunnet innen industrisegmentet i 4. kvartal:

• Aimpoint: Estimert årlig volum NOK 45,0 mill. (Tidligere rapportert i egen melding).

Utsikter
Konsernets ordrereserve var pr. 31.12.2003 på NOK 790,0 mill., en oppgang på ca. NOK 73,0 mill. sammenlignet med utgangen av 2002. På grunn av en noe endret periodisering av ordrereserven sammenliknet med foregående år, forventer likevel selskapet en omsetning i 1. kvartal som vil være noe i underkant i forhold til samme periode i 2003 (NOK 457,0 mill.). Bruttomarginen forventes å forbli på tilsvarende nivå som i 2003. Selskapet fortsetter arbeidet med å effektivisere driften samt videreutvikle tilbudet av verdiøkende tjenester for å styrke selskapets lønnsomhet og konkurransekraft.

Oslo, 28. januar 2004
Styret i Kitron ASA

Hele rapporten inklusive tabeller kan lastes ned fra følgende link:

4. kvartal 2003