KIT - 4. Kvartalsrapport 2003

// QUARTERLY REPORT Q4 2003 (NORWEGIAN)

Resultat
Som følge av reduserte lønnskostnader (NOK 37,2 mill.) og reduserte driftskostnader (NOK 18,7 mill.) i 4. kvartal sammenlignet med samme periode i fjor viser regnskapet et forbedret drifts-resultat på NOK 49,9 mill. Driftsresultatet utgjør derfor NOK 8,4 mill. sammenlignet med NOK -41,6 mill. i 4. kvartal 2002.
I forbindelse med gjennomgangen av ovennevnte utviklingsprosjekt i Kitron Development er det nedskrevet verdier for NOK 5,6 mill. i 4. kvartal. I tillegg er det avsatt NOK 1,3 mill. til dekning for usikre fordringer på andre prosjekter.
Kitron inngikk avtale om salg av datterselskapet Capinor AS den 11.11.2003. Kitron inngikk videre avtale med Capinor AS om kjøp av Capinors eiendom til NOK 8,0 mill. i desember 2003. Dagens regnskapsregler gir imidlertid ikke adgang til å oppføre verdien på eiendommen høyere enn tidligere bokført verdi, NOK 4,5 mill. Eiendommen skal etter planen selges i 2004, og har således et gevinstpotensiale på ca. NOK 3,5 mill. sammenlignet med takst og markedsvurdering. Netto resultatføring i 4. kvartal utgjorde således et tap på NOK 2,4 mill. som er bokført som et finansielt tap.
Netto finanskostnader utgjorde i 4. kvartal NOK 3,0 mill. mot NOK 12,3 mill. i samme periode i fjor. For året under ett utgjorde netto finanskostnader NOK 28,8 mill. mot NOK 47,9 mill. i 2002. Netto finanskostnader i 4. kvartal ble ca. 2,9 mill. lavere enn forventet grunnet en agio knyttet til en langsiktig leieforpliktelse i selskapets datterselskap i Litauen. Leieforpliktelsen utgjør NOK 17,0 mill. i US dollar. På grunn av dollarfallet frem mot 31.12.03 ble forpliktelsen ca. NOK 3,0 mill. lavere enn tidligere rapportert.
Pr. 31.12.2002 avsatte selskapet NOK 42,3 mill. for kostnader knyttet til oppsigelser og flytting av virksomhet. Av den samlede avsetningen er NOK 32,7 mill. benyttet pr. 31.12.03. Gjenværende avsetning på NOK 9,6 mill. er knyttet til avsetninger for AFP, leiekontrakter og enkelte oppsigelser.
Med bakgrunn i størrelsen på selskapets balanseførte skattefordel, og en mer forsiktig vurdering av selskapets fremtidige inntjeningsevne over de nærmeste årene, har styret besluttet å nedskrive skattefordelen med NOK 40,0 mill.
Balanse
Totalbalansen pr. 31.12.2003 var på NOK 734,9 mill. (NOK 815,2 mill. pr 31.12.02). Egenkapitalen i selskapet utgjør NOK 251,5 mill., som tilsvarer en egenkapitalandel på 34,2%.
Kapitalbindingen i varelageret utgjorde 299,2 mill. (NOK 340,5 mill. pr. 31.12.03). Selskapet har som målsetning å redusere kapitalbindingen i varelageret ytterligere i 2004.
Kapitalbindingen i kundefordringer utgjorde NOK 90,9 mill. (118,3 mill.), som tilsvarer en reduksjon på NOK 27,4 mill. i forhold til 31.12.02. Utkjøp av finansierte fordringer pr. 31.12.03 representerte NOK 267,3 mill. sammenlignet med NOK 246,0 mill. pr. 31.12.02.
Selskapets balanseførte rentebærende gjeld utgjorde pr. 31.12.03 NOK 38,0 mill. (NOK 93,5 mill. pr. 31.12.02).
Organisasjon
Antall årsverk i Norge og Sverige pr. 31.12.2003 utgjorde 1 136 hvorav 907 årsverk tilhører produksjon i Norge og Sverige. 181 årsverk er knyttet til Kitron Development og 146 årsverk arbeider i virksomheten i Litauen. 48 årsverk tilhører Kitron ASA, og er knyttet til salg/markeds-føring, sourcing og administrasjon.
Selskapet fortsetter å gjennomføre flytting av produksjon til Litauen og forventer at bemanningen i Litauen vil utgjøre ca. 200 årsverk ved utgangen av 2004. Etablering av virksomheten i Litauen må anses som meget vellykket, med gode økonomiske resultater kombinert med høy leveransepresisjon og kvalitet.
Utsikter
Konsernets ordrereserve var pr. 31.12.2003 på NOK 790,0 mill., en oppgang på ca. NOK 73,0 mill. sammenlignet med utgangen av 2002. På grunn av en noe endret periodisering av ordrereserven sammenliknet med foregående år, forventer likevel selskapet en omsetning i 1. kvartal som vil være noe i underkant i forhold til samme periode i 2003 (NOK 457,0 mill.). Bruttomarginen forventes å forbli på tilsvarende nivå som i 2003. Selskapet fortsetter arbeidet med å effektivisere driften samt videreutvikle tilbudet av verdiøkende tjenester for å styrke selskapets lønnsomhet og konkurransekraft.
Oslo, 28. januar 2004
Styret i Kitron ASA
Klikk på medfølgende link for rapporten.

Rapport 4. kvartal