Overgang til USD rapportering

Som tidligere meddelt markedet, vil Prosafe med virkning fra 1. januar 2004 anvende USD som rapporteringsvaluta for konsernet. Bakgrunnen for overgangen er at konsernets vesentlige eiendeler verdsettes og finansieres i USD, samt at konsernets driftsoverskudd i hovedsak er i USD.

Prosafe-konsernet er organisert i et morselskap som har tre forretningsområder; Floating Production, Offshore Support Services og Drilling Services. Det er kun forretningsområdet Floating Production som har USD som regnskapsvaluta, mens de øvrige forretningsområdene og morselskapet har NOK som regnskapsvaluta.

Forretningsområdet Offshore Support Services eier og driver konsernets bolig- og servicerigger. Riggene er finansiert i USD og forretningsområdet genererer i hovedsak sine inntekter i USD. Driftskostnadene innenfor Offshore Support Services er i hovedsak i GBP og NOK.

Forretningsområdet Floating Production eier og driver konsernets flytende produksjons- og lagringsfartøyer. Fartøyene genererer sine inntekter utelukkende i USD, og driftskostnadene er i hovedsak i USD og SGD.

Forretningsområdet Drilling Services har i hovedsak sine inntekter og kostnader i NOK.

Følgende hovedprinsipper er lagt til grunn ved overgangen til USD rapportering:

•          Balanseposter omregnes til dagskurs med unntak av
  •              bolig- og servicerigger og goodwill, som omregnes
                 til historisk kurs.
  •          Resultatposter omregnes til gjennomsnittlig
  •              USD/NOK kurs i perioden med følgende unntak:
                 -        Avskrivninger på bolig- og servicerigger
                           og goodwill er basert på historisk kurs, dvs.
                           valutakurs ved anskaffelse av de enkelte
                           driftsmidlene.
                 -        Valutagevinst/-tap i NOK regnskaper som
                            skyldes fluktuasjoner i USD/NOK kurs
                            reverseres.

Vedlagt er sammenligningstall for rapportering i 2004. Tall for hele 2003 og hele 2002 er vist konsolidert og pr. forretningsområde. For 2003 er det også inkludert tall pr. kvartal.

Prosafes revisor, Ernst & Young, har gjennomgått og gitt sin tilslutning til de prinsippene som er benyttet ved overgangen til USD rapportering. Tallmaterialet har imidlertid ikke vært underlagt fullstendig revisjon.

Prosafe rapporterer resultat for første kvartal 2004 den 4. mai.

131378.pdf