Fortis Private Equity neemt meerderheidsparticipatie in management buy-out van Velleman Groep

De transactie werd getekend op 2 juli en wordt afgerond in augustus na aanmelding bij de bevoegde autoriteiten. De aandeelhouders van Velleman Groep werden bijgestaan door Deloitte Corporate Finance in België en door het advocatenkantoor Laga & Philippe.

"We zijn verheugd om samen met Fortis de controle te verwerven over Velleman Groep, een succesvolle distributeur van een breed gamma van elektronische componenten en consumentenelektronica. We zijn van plan om de internationale ontwikkeling van Velleman voort te zetten door verder te bouwen op haar positie als marktleider en door het productengamma verder uit te breiden" zei Dirk Vlerick, CEO van Velleman Groep

Brigitte Boone, CEO van Global Private Equity bij Fortis, benadrukt het steeds toenemende belang van buy-outs in de investeringsstrategie: "Ook op de Belgische markt blijkt de management buy-out een algemeen aanvaarde financiële techniek te worden, die verkopende aandeelhouders, managers en financiële investeerders toelaat hun respectieve doelstellingen te realiseren."
"De buy-out is een doeltreffend instrument: voor familiebedrijven om de overdracht naar de volgende generatie te organiseren, voor corporates om te desinvesteren in niet-strategische activiteiten en te focussen op hun kernactiviteiten en voor het management om een nieuwe zakelijke uitdaging aan te gaan, met de steun van investeerders."
"Bij Global Private Equity volgen we nauwgezet deze trend en willen we graag onze buy-out-portefeuille uitbreiden. De MBO van Velleman past perfect in deze investeringsstrategie. Eerder dit jaar realiseerden we de MBO van De Kaasbrik en andere transacties worden momenteel actief onderzocht."

Velleman Groep (www.velleman.be) is al meer dan 30 jaar een belangrijke verdeler van een breed gamma van elektronische componenten en consumentenelektronica. Velleman verdeelt meer dan 12.000 verschillende producten van 34 merken en levert aan ruim 1.500 kleinhandelaars en distributeurs in meer dan 70 landen. De geconsolideerde omzet bedroeg in 2003 meer dan EUR 25 miljoen. Het hoofdkantoor van Velleman Groep is gevestigd in Gavere, nabij Gent.

Global Private Equity maakt deel uit van Merchant Banking, een afdeling van Fortis. Global Private Equity verleent risicokapitaal aan ondernemingen. Het verschaft zowel venture capital, development capital als buy-out capital aan een brede waaier van bedrijven actief in zowel traditionele als innovatieve sectoren.
Global Private Equity beheert alle Private Equity-activa van Fortis Bank en treedt op als 'gatekeeper' voor Fortis als geheel. Het totaal beheerd vermogen bedraagt EUR 700 miljoen. In België, Nederland, Frankrijk en Spanje opereert Global Private Equity via specifieke  teams die zich richten op directe investeringen. Naast deze investeringen, beheert Global Private Equity een gediversifieerde fund of funds-portefeuille, die bestaat uit Europese en Noord-Amerikaanse buy-out- en venture capital-fondsen.

Fortis is een geïntegreerde financiële dienstverlener in bankieren en verzekeren. Met een marktkapitalisatie van EUR 23,6 miljard (30/06/2004) en circa 53.000 medewerkers behoort zij tot de 20 grootste financiële instellingen van Europa. Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com

Contacten:

Fortis: Global Private Equity:
Brigitte Boone (tel.: 02/565.21.72)
Luc Weverbergh (tel.: 02/565.97.69)

Velleman Groep:
Dirk Vlerick (tel.: 09/389.94.00)

PDF Versie