Agfa wint Europese Frost & Sullivan Award 2004 met baanbrekend telegeneeskundig project in de regio Pommeren

Mortsel / België, 7 september 2004 -
Agfa HealthCare heeft de Frost & Sullivan Business Development Strategy Award 2004 voor Europese telegeneeskunde gewonnen voor zijn beveiligde IT-platform voor telegeneeskunde. Het werd, in een voor Europa uniek grensoverschrijdend en baanbrekend project, uitgekozen om een aantal ziekenhuizen in Noord-Duitsland en later ook in Polen met elkaar te verbinden.

"Dit is een opmerkelijke prestatie", verklaart Frost & Sullivan het toekennen van de Award aan Agfa, "want waarschijnlijk wordt Agfa in de eerste plaats niet als een IT-bedrijf beschouwd, hoewel het duidelijk een marktleider is op het vlak van medische beeldverwerking. Dit grensoverschrijdende project is een opportuniteit om nieuwe business te ontwikkelen die de groeiende rol van Agfa in de sector van de gezondheidszorginformatica weerspiegelt." Bovendien bevestigt Frost & Sullivan dat Agfa is uitgegroeid van louter een speler in medische beeldvorming naar een echte IT-partner."

Het project verbindt de ziekenhuizen van Greifswald, Stralsund, Bergen, Pasewalk en Ueckermünde in het noorden van Duitsland met twee Poolse ziekenhuizen die later dit jaar aan het project zullen deelnemen. Dit onderstreept de visie van Frost & Sullivan dat, van de nieuwe Oost-Europese EU-lidstaten, Polen de meest interessante opportuniteiten biedt.

"Wij zijn erg trots op deze prestigieuze prijs", zegt Marcus Östländer, Marketing Manager HealthCare Europe, in zijn reactie op de toekenning van de Award aan Agfa. "Door onze bijdrage aan dit sleutelproject in Pommeren, met de ondersteuning van het Interreg Programma van de EU, hebben we niet alleen de waarde van telegeneeskunde aangetoond, maar hebben we nogmaals bewezen dat Agfa leider is op het gebied van gezondheidszorg waar dit het meest belangrijk is."

De regio Pommeren is een dunbevolkt gebied nabij de Baltische zee, dat grenst aan Duitsland, Zweden en Polen. Het doel van het project is het verbeteren van de zorg voor kankerpatiënten. De coördinatie is in handen van het "Tumorzentrum Vorpommern", met de universiteit voor toegepaste wetenschappen van Stralsund als technische partner.

In elk van de vijf ziekenhuizen kunnen digitale beelden van MRI en CT worden bekeken en lokaal opgeslagen met Agfa's IMPAX(TM) CS 5000 werkstation voor klinische controle. Wanneer er behoefte is aan een tweede opinie of overleg met artsen in de andere ziekenhuizen, worden DICOM-beelden doorgestuurd naar het IMPAX CS 5000 werkstation van het andere ziekenhuis of naar een gedeelde centrale webserver die zich in de universiteit van Stralsund bevindt. De patiënten moeten hiervoor telkens hun formele toestemming geven. Bovendien vindt de beeldoverdracht plaats via een beveiligde transmissie, waardoor de vertrouwelijkheid en de authenticiteit van de beelden van de patiënt worden gegarandeerd. Om toegang te krijgen tot de centrale server moeten gemachtigde gebruikers een hele authentificatieprocedure doorlopen alvorens ze beelden kunnen bekijken.

De werkstations in alle vijf de ziekenhuizen werden ook uitgerust voor teleconferenties, zodat twee of meer artsen in verschillende ziekenhuizen de uitgewisselde beelden op een comfortabele en gebruikersvriendelijke manier kunnen bespreken. Zo kunnen de artsen zich volledig concentreren op de beelden van de patiënt in plaats van op complexe technologie.
Einde bericht

Opmerking voor de redactie
Agfa sleepte al enkele Frost & Sullivan Awards in de wacht, zoals de European Frost & Sullivan Competitive Strategy Award 2003, de Frost & Sullivan Growth Strategy Award 2003 en de Healthcare Imaging Industry Product of the Year Award 2004 voor IMPAX(TM). U vindt de persberichten op www.agfapress.com

Over Agfa
De Agfa-Gevaert Groep is een van 's werelds toonaangevende bedrijven in beeldvorming. Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt analoge en digitale systemen, in hoofdzaak bestemd voor de grafische industrie, de gezondheidszorg, micrografie en cinefilm, en consumer imaging.
Agfa heeft zijn hoofdkwartier in Mortsel / België. De onderneming is actief in 40 landen en heeft 120 agenten doorheen de wereld. Samen hebben zij in 2003 een omzet van 4,215 miljard euro tot stand gebracht.
Meer informatie over Agfa en zijn producten vindt u op: www.agfa.com.

Agfa, de Agfa rhombus, IMPAX, Point of Knowledge en See More. Do More. zijn handelsmerken van Agfa-Gevaert N.V., België of zijn filialen. Alle rechten voorbehouden.

2004-09-07