Aspiro: 3 väljer Aspiros mobil-TV lösning

3 väljer Aspiros mobil-TV lösning Aspiros helägda dotterbolag Rubberduck Media Lab har tecknat avtal med den skandinaviska mobiloperatören 3 kring leverans av såväl den tekniska lösningen som drift och hosting av deras mobil-TV satsning i Sverige och Danmark. Tjänsten som heter 3Show, testas just nu och från och med den 1 februari ingår den i 3s mobila bredbandstjänster inom X-Series. - Mobil-TV är ett av våra viktigaste nya tillväxtområden. Att 3 väljer oss visar att Rubberduck har marknadens bästa lösning för mobil-TV. Tjänsten vi levererar ger användaren en bättre tittarupplevelse framförallt på grund av högre bildkvalitet och enkelhet i navigationen mellan TV-kanaler, säger Johan Lenander, VD på Aspiro. Aspiro levererar genom sitt helägda dotterbolag Rubberduck Media Lab en streaminglösning för mobil-TV som kommer att göra det möjligt för 3s kunder att se på mobil-TV bara genom att ladda ner en enkel programvara. Lösningen bygger på en videostandard med hög kvalitet även vid låg brandbredd. Tjänsten är unik i sitt slag då det ännu inte finns en fullständig TV-tjänst med så hög bildkvalitet till mobiltelefoner. Det är en total TV-lösning som på ett enkelt sätt ger tillgång till ett antal kanaler och en programguide. Dessutom kan man välja att se redan sända program via en on-demand tjänst. Rubberduck ansvarar också för drift och hosting av tjänsten. - Vi kommer att satsa stort på mobil-TV och vi vill leda utvecklingen på detta område. Genom tjänsten 3Show kommer våra kunder att kunna välja mellan 20 olika kanaler som de kan titta på live. Dessutom kan de när som helst välja att se redan sända program, säger Brian Laffan, produktansvarig på 3. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ann Charlotte Svensson IR- och informationschef Tel: +46 709 91 80 10 e-post: anncharlotte.svensson@aspiro.com Johan Lenander VD Tel: +46 708 21 80 01 e-post: johan.lenander@aspiro.com Besök gärna www.aspiro.com och www.rubberduckmedialab.com för mer information. Om Aspiro Aspiro är marknadsledare i Norden inom distribution av mobila innehållstjänster. Med Aspiros tjänster kan konsumenter titta på TV i mobilen, lyssna på musik, umgås på communities, spela spel, etc. Försäljningen sker genom partnerskap med mobiloperatörer och mediebolag samt via egna webb- och wapsidor och annonsering i främst tryckta medier under varumärken som Inpoc, Cellus, Mobilehits och Boomi. Aspiro grundades 1998 och är ett smallcapbolag noterat på den Nordiska Börsen i Stockholm. 2005 omsatte Aspiro 408 MSEK och har idag cirka 130 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Sverige med marknadskontor i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg. Aspiro är även representerade genom egen agent i USA. Om Rubberduck Media Lab Rubberduck Media Lab tillhandahåller lösningar för mobil-TV och -radio samt "on-demand" multimedia till TV-, medie-, musik- och filmbolag samt mobiloperator och innehållsleverantörer. Rubberduck har sedan tidigare kunder som BBC och BBC World, MTV Nordic, FOX Movies, NRK, TV4, Telenor, Netcom/TeliaSonera, Sprint, Musicbrigade, VG, Aller och Aftenposten. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=363205&fn=wkr0001.pdf