Yara med sterke resultater og salgsvekst

Yaras resultat etter skatt i første kvartal ble 1.085 millioner kroner (3,67 kroner per aksje) sammenlignet med 853 millioner kroner (2,77 kroner per aksje) i første kvartal i fjor.  Eksklusive valutagevinster var resultatet om lag 3,52 kroner per aksje sammenlignet med 2,57 kroner per aksje i første kvartal 2006. EBITDA for kvartalet var 1.787 millioner kroner sammenlignet med 1.492 millioner kroner i første kvartal i fjor. Driftsresultatet for første kvartal var 1.063 millioner kroner sammenlignet med 758 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

"Vi leverte sterke resultater i første kvartal, med gjødselsalg opp 18 prosent fra i fjor. Det meste av økningen var i Europa, som tok seg opp fra sene leveranser i første halvdel av sesongen, og i Brasil som følge av oppsvinget i brasiliansk jordbruk og vårt oppkjøp av Fertibras. Marginene på gjødsel bedret seg ved at prisene økte og gasskostnadene falt. Økte gjødselpriser avspeiler et stramt marked med økt import inn til store markeder", sier konsernsjef Thorleif Enger i Yara.

Nedstrømsegmentet realiserte økt salg i Europa, Latin-Amerika og Sørøst-Asia. Industrisegmentet oppnådde solid salgsvekst, særlig for teknisk ammoniumnitrat og miljøprodukter. Oppstrømsegmentet dro nytte av en sterk økning i globale ureapriser og 10 prosent høyere ammoniakkproduksjon som følge av høy kapasitetsutnyttelse i Europa og den nye ammoniakkfabrikken i Burrup, Australia.

Høyere kornpriser øker bondens lønnsomhet betydelig i 2007, og styrker etterspørselen etter gjødsel. Yaras europeiske gasskostnader for de neste seks månedene er basert på forwardpriser nå anslått å bli 250 millioner kroner lavere enn i fjor.

Torgeir Kvidal, Investorkontakt
Telefon (+47) 24 15 72 95
Mobil (+47) 91 339 832

Hamed Brodersen, Media Relations
Mobil (+47) 40 468 110

Yara International ASA er et ledende kjemiselskap som konverterer energi og nitrogen fra luften til essensielle produkter for bønder og industrielle kunder. Som verdens største leverandør av mineralgjødsel og agronomiske løsninger hjelper vi til med å skaffe mat til verdens voksende befolkning. Vår industrielle produktportefølje inkluderer miljøprodukter som beskytter ren luft og rent vann og bevarer matvarekvalitet. Yaras globale arbeidsstyrke på 6800 ansatte representerer betydelig mangfold og talent som tillater Yara fortsatt å være den ledende aktøren innen sin bransje.
www.yara.com