Yara vil etablere JV med NOC fra Libya

NOC og Yara vil opprette et partnerskap for å videreutvikle den eksisterende produksjonskapasiteten i Marsa el Brega i Libya, og for å utvikle et strategisk samarbeid for utvikling av nye gjødselprosjekter i Libya.

"I vårt nye partnerskap med National Oil Corporation i Libya har vi funnet en utmerket strategisk kombinasjon, inkludert god lønnsomhet og fremtidige utviklingsmuligheter. Dette nye samarbeidet vil ytterligere styrke Yaras posisjon som markedsleder i den globale gjødselindustrien," sier Thorleif Enger, konsernsjef i Yara International ASA.

"Dette partnerskapet er enda et eksempel på NOC's nye politikk for å tiltrekke utenlandske investeringer og ekspertise som kan styrke økonomien i Libya. Vi har sterk tro på at dette samarbeidet mellom et globalt gjødselselskap og vårt nasjonale foretak vil muliggjøre oppgradering av eksisterende anlegg og investering i ny kapasitet, og gi en styrket stilling i internasjonale markeder for NOC," sier styreformann Dr. Shokri Ghanem i NOC.

Det foreslåtte samarbeidsselskapet vil bestå av ammoniakk- og ureafabrikkene i Marsa el Brega i Libya, som i dag eies av NOC. De eksisterende anleggene har i dag en årlig produksjon på ca. 700.000 tonn ammoniakk, hvorav ca. 150.000 tonn er tilgjengelig for salg, og 900.000 tonn urea. NOC vil levere naturgass og tjenester til det nye selskapet. Yara vil bidra til videre oppgradering av produksjonsanleggene, inkludert bygging av nye gjødselfabrikker, og vil stå for markedsføringen av all eksport av produkter fra anleggene i Marsa el Brega.

Torgeir Kvidal, Investorkontakt
Telefon (+47) 24 15 72 95
Mobil (+47) 91 339 832

Hamed Brodersen, Media Relations
Mobil (+47) 40 468 110

Yara International ASA er et ledende kjemiselskap som konverterer energi og nitrogen fra luften til essensielle produkter for bønder og industrielle kunder. Som verdens største leverandør av mineralgjødsel og agronomiske løsninger hjelper vi til med å skaffe mat til verdens voksende befolkning. Vår industrielle produktportefølje inkluderer miljøprodukter som beskytter ren luft og rent vann og bevarer matvarekvalitet. Yaras globale arbeidsstyrke på 6800 ansatte representerer betydelig mangfold og talent som tillater Yara fortsatt å være den ledende aktøren innen sin bransje.

NOC ble opprettet i 1970 for å implementere landets strategi for oppstrøms- og nedstrømsaktiviteter innen olje og gass. NOC driver et nettverk av hel- og deleide onshore/offshore olje-, gass- og produktanlegg for innlands- og eksportmarkeder. NOC har i dag en produksjon på ca. 1,7 millioner fat råolje per dag og ca. 2,7 TSCFD naturgass.

NOC eier 5 raffinerianlegg med en total kapasitet på 380.000 fat per dag, metanol-, ammoniakk- og ureaanlegg med produksjon på henholdsvis 2.000, 2.200 og 2.750 tonn per dag, i tillegg til petrokjemiske anlegg i Ras Lanuf basert på nafta-cracking med årlig produksjon på 300 kt etylen, 170 kt propylen, 130 kt blandet C4 og 325 kt pyrolyseolje. Noe av etylenet benyttes til årlig produksjon av ca. 80 kt LLDPE og 80 kt HDPE.

NOC er også tilknyttet det libyske petroleuminstituttet, som driver forskning og tekniske studier relatert til oljeindustrien, og utfører tekniske analyser og prøver for de forskjellige faser av prøveboring og produksjon av olje- og petroleumprodukter for å sikre kvalitetskontroll, samt 2 opplæringsinstitusjoner, den ene for basisopplæring og den andre for fagopplæring.
www.yara.com