Yara utbytte og nytt tilbakekjøpsprogram vedtatt

Utbyttet på 2,50 kroner per aksje utbetales 23. mai 2007 til aksjonærer pr. 10. mai. Yara-aksjen noteres eksklusive utbytte fra og med 11. mai. Amerikanske depotbevis (ADR) noteres også eksklusive utbytte 11. mai, og utbetalingsdatoen for disse er 31. mai.

Generalforsamlingen vedtok å slette cirka 7,3 millioner tilbakekjøpte aksjer og å innløse cirka 4,1 millioner aksjer fra den norske stat. Antall aksjer i selskapet reduseres følgelig til 291.575.357.

Generalforsamlingen vedtok å fornye Styrets fullmakt til erverv av egne aksjer. Styret gis dermed fullmakt til erverv av opp til 5 prosent av Yaras aksjer i løpet av de neste 12 måneder.  Yara har fornyet avtalen med den norske stat om at en proporsjonal andel av statens aksjer innløses slik at statens eierandel ikke endres dersom tilbakekjøpte aksjer slettes.

Den fullstendige protokollen fra generalforsamlingen vil være tilgjengelig i løpet av dagen på Yaras nettsted

Torgeir Kvidal, Investorkontakt
Telefon (+47) 24 15 72 95
Mobil (+47) 91 339 832

Hamed Brodersen, Media Relations
Mobil (+47) 40 468 110

Yara International ASA er et ledende kjemiselskap som konverterer energi og nitrogen fra luften til essensielle produkter for bønder og industrielle kunder. Som verdens største leverandør av mineralgjødsel og agronomiske løsninger hjelper vi til med å skaffe mat til verdens voksende befolkning. Vår industrielle produktportefølje inkluderer miljøprodukter som beskytter ren luft og rent vann og bevarer matvarekvalitet. Yaras globale arbeidsstyrke på 7000 ansatte representerer betydelig mangfold og talent som tillater Yara fortsatt å være den ledende aktøren innen sin bransje.