Aker Kværner og ROM eiendom utvikler Paradis i Stavanger

25.september 2007 - Aker Kværner og ROM eiendom AS har innledet et tett samarbeid for utvikling av et sentrumsnært område i Paradis, Stavanger. Området er totalt på 80 mål og frigjøres etter at Jernbaneverket flytter sin godsterminal til Ganddal i Sandnes kommune.

Samarbeidet er kommet i stand på bakgrunn av at ROM skal utvikle området og Aker Kværners behov for nye kontorlokaler i regionen. Aker Kværner ønsker å etablere seg med kontorer for 2000-2500 ansatte i nær tilknytning til Stavanger sentrum.

- Aker Kværner har en lang historie med tilstedeværelse i Stavanger, og bekrefter med dette intensjonen om fortsatt tilstedeværelse som den største private arbeidsgiveren sentralt i Stavanger, sier konserndirektør Torleif Gram i Aker Kværner. Vi har etablert en god dialog med lokale myndigheter, samt Jernbaneverket og NSB som er dagens brukere, og ser frem til et positivt samarbeid i realiseringen av prosjektet.

I tillegg til Aker Kværners kontorbygg planlegges området utviklet med en sammensetning av næring, bolig, park- og friarealer. ROM og Aker Kværner ønsker en helhetlig og urbanisert utvikling av området og at dette knyttes tettere til Stavanger sentrum ved at aksen sørover fra Breiavatnet åpnes mest mulig opp.

- Med Aker Kværner etablert i Paradis er det ønskelig å tiltrekke seg også andre næringsaktører innenfor olje og energi, finans, IT og teknologi, og å bidra til etablering av en ny og vital næringsklynge sentralt i Stavanger, sier prosjektsjef Morten Fløysvik i ROM. Området har en unik nærhet til miljøvennlig kollektivtransport, og de nyetablerte virksomhetene vil være med på å sikre et meget godt trafikkgrunnlag for tog, buss og bybane i årene framover. Dobbeltsporet er planlagt ferdig innen 2010 og ny lokal togstasjon i Paradis vil bli etablert. Samtidig vil området ha nær tilknytning til tur- og gangveisystemer og sykkelruter som vil gå gjennom Paradis.

ROM og Aker Kværner har invitert fire nasjonale og lokale arkitektkontorer til å gi innspill og ideer til en helhetlig utvikling av området. Resultatene av parallelloppdragene vil foreligge i november. Ekstern spisskompetanse vil hentes inn for å assistere evalueringen av innkomne konsepter, ideer og løsninger. Plan- og reguleringsarbeidet starter umiddelbart, og det er planlagt byggestart for Aker Kværners kontorbygg allerede i 2.halvår 2008 og innflytting innen utgangen av 2010.

SLUTT

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Media:
Torbjørn S. Andersen, Informasjonsdirektør, Aker Kvaerner ASA. Tel: +47 67 51 30 36, Mob: +47 928 85 542

Bjørn Øistein Bergseth, Vice President Business Development & Communication, Aker Kvaerner MMO. Tel. +47 51 89 75 74, Mob. +47 90 02 36 26

Morten Fløysvik, prosjektsjef, ROM eiendom AS, tlf +47 90 20 76 35

Karriere: www.akerjobb.no

AKER KVÆRNER ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Kværner»), en ledende global leverandør av ingeniørtjenester og fabrikasjon, teknologiprodukter og totalløsninger. Virksomheten i Aker Kværner omfatter en rekke bransjer, inkludert olje- og gassproduksjon, raffinering, kjemiindustri, gruveindustri, metallforedling og kraft. Virksomhetene i konsernet benytter Aker Kværner som et felles varemerke.

Aker Kværner har en samlet årsomsetning på omlag 50 milliarder norske kroner og sysselsetter cirka 23 000 ansatte i rundt 30 land.

Aker Kværner inngår i Aker (www.akerasa.com), en gruppe selskaper som har fokus på energi, maritim industri og marine ressurser. Alle Aker-selskapene deler et felles verdigrunnlag og har lange tradisjoner for industriell utvikling. Aker ASA eier 40,27 prosent av aksjene i Aker Kværner og tar en aktiv rolle i å utvikle sine interesser.

ROM eiendom AS er et datterselskap i NSB-konsernet, og er et av Norges største eiendomsselskap. Eksisterende eiendomsportefølje er på ca 750.000 kvm, og utviklingspotensialet i selskapets tomter er ca 2 mill kvm. ROM eiendoms virksomhet dekker hele verdikjeden innenfor eiendom, fra utvikling og bygging til drift og forvaltning.

Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre web-sider www.akerkvaerner.com