Amer Sports jatkaa Talvi ja ulkoilu -liiketoimintansa rakenteen kehittämistä; talviurheiluvälineiden myynti jäi odotuksista joulukuussa

Viime vuoden joulukuun hyvästä lumitilanteesta huolimatta talviurheiluvälineiden lisätilausten määrä tärkeimmillä talviurheilumarkkinoilla pysyi alhaisella tasolla. Vuoden 2007 Amer Sportsin talviurheiluvälineiden kokonaismyynti laski 27 % edellisvuoteen verrattuna (edellinen ennuste oli noin 20 %).

Amer Sports julkistaa jatkosuunnitelman seuraavasti:

Suunnitelman mukaan Talvi ja ulkoilu -liiketoiminnan rakennetta muutetaan merkittävästi. Muutosten seurauksena noin 400 työpaikan arvioidaan vähenevän maailmanlaajuisesti seuraavien 12 kuukauden aikana. Tavoitteena on saada uusi liiketoimintarakenne valmiiksi keväällä 2008.

"Jatkamme uuden liiketoimintamallin rakentamista, tavoitteena on varmistaa talviurheiluliiketoiminnan kannattavuus markkinaolosuhteista riippumatta. Vain kustannusjohtajuuden avulla mahdollistamme jatkuvat investoinnin vahvoihin tuotemerkkeihimme. Tavoitteenamme on talviurheiluliiketoiminnan globaalin markkinaosuuden kasvattaminen nykyisestä 30 %:n tasosta 40 %:iin", toteaa Roger Talermo, Amer Sports Oyj:n toimitusjohtaja.

Uudelleenjärjestelyjen kertakustannusten arvioidaan olevan 40 miljoonaa euroa. Kustannukset tulevat sisältymään Amer Sportsin vuoden 2007 tilinpäätökseen. Amer Sports ennakoi vuositason säästöjen olevan 20 miljoonaa euroa vuonna 2009.

Suunnitelman mukaan talviurheiluvälineiden valmistus erotetaan Salomonin ja Atomicin brändiorganisaatioista. Tämän tuloksena suksien valmistus Ranskassa lopetetaan ja samoin päättyy laskettelukenkien valmistus Itävallassa. Ostojen sekä alihankintojen keskittämistä jatketaan.

Wilhelm Kerl, nykyinen Atomicin tuotantojohtaja, nimitetään Amer Sportsin talviurheiluvälineliiketoiminnan tuotantojohtajaksi. Hän raportoi Amer Sportsin talviurheiluvälineiden vetäjälle Michael Schineisille.

Tuotekehityksen, myynnin ja hallinnollisten toimintojen päällekkäisyydet minimoidaan.

Ranskan Annecysta tulee konsernin laskettelukenkien, maastohiihtokenkien ja -siteiden, ulkoiluasujen, jalkineiden sekä pyöräilyn kehittämiskeskus. Itävallan Altenmarktista puolestaan tulee suksien ja lautojen kehittämisen keskuspaikka.

Talviurheiluvälineliiketoiminnan strategisena tavoitteena on:
  •  kustannusjohtajuus toimialan tehokkaimman ja joustavimman tuotantoverkoston avulla
  •  tuoda uusia innovatiivisia tuotteita markkinoille ja tarjota jatkuvasti parempia kuluttajaratkaisuja
         kaikentasoisille talviurheilun harrastajille
  •  investoida toimialan kahteen vahvimpaan tuotemerkkiin, Salomoniin ja Atomiciin, vahvistaen niiden markkina-
         asemaa sekä korostaen niiden asemointia ja erikoispiirteitä.
  •
    Neuvottelut työntekijöiden kanssa ovat alkaneet. Amer Sports tekee läheistä yhteistyötä työntekijöiden edustajien kanssa. Kaikki lopulliset päätökset tullaan tekemään noudattaen paikallisia yhteistoimintamenettelyä koskevia säännöksiä ja sopimuksia.

Lisätietoja:
    Varatoimitusjohtaja Pekka Paalanne, Amer Sports, puh. +358 9 7257 8212

AMER SPORTS OYJ

Maarit Mikkonen
    Viestintäpäällikkö
    Puh. (09) 7257 8306, sähköposti: maarit.mikkonen@amersports.com

Helsingin Pörssi

AMER SPORTS OYJ
    Amer Sports Oyj (www.amersports.com) on maailman johtava urheiluvälineyhtiö, jonka tuotemerkkejä ovat Salomon, Wilson, Precor, Atomic ja Suunto. Amer Sports tarjoaa teknisesti edistyksellisiä, suoritusta parantavia urheiluvälineitä aktiiviharrastajille. Toimintaa tasapainottavat monipuolinen lajivalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla.

Amer Sports jatkaa Talvi ja ulkoilu -liiketoimintansa rakenteen kehittämistä