Lieungh ny konsernsjef i Aker Kværner, Brandal til Aker

Simen Lieungh er ansatt som konsernsjef i Aker Kværner. Han erstatter Martinus Brandal som blir konserndirektør i Aker ASA med ansvar for Energiteknologi. Martinus Brandal vil bli foreslått som ny styreleder i AKVER.
- Med disse organisasjonsendringene styrker vi Akers og Aker Kværners muligheter til forretningsutvikling og verdiskaping innen energisektoren. Samtidig tilføres ledelsen i Aker Kværner ledelsesmessig kapasitet og kvalitet som vil bidra til at selskapet kan utnytte sine mange konkurransefortrinn enda bedre og sikre videre vekst, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker og styreleder i Aker Kværner.
Aker har en lang industritradisjon i energisektoren. Bare i løpet av de siste årene, siden 2004, har konsernet etablert en rekke nye selskaper, inkludert Aker Drilling, Aker Floating Production, Aker Exploration, Aker Oilfield Services, Aker DOF Supply og Aker Clean Carbon.
- Gjennom 2007 har vi i Aker frigjort betydelig kapital og dermed sikret oss mulighet til fortsatt industriutvikling innenfor denne og andre sektorer. Ansettelsen av Martinus Brandal styrker vår evne til dette, samtidig som vi ivaretar Aker Kværners behov for kontinuitet og sterk og god ledelse, sier Langøy.
Aker ASA besluttet høsten 2007 å organisere sitt arbeid i fem sektorer. Hver sektor blir ledet av en konserndirektør, som også normalt vil være styreleder i selskapene som inngår i den enkelte sektoren.
Valg av ny styreleder i Aker Kværner vil skje på selskapets ordinære generalforsamling 3. april i år. Valgkomiteen har allerede besluttet å innstille Martinus Brandal som ny styreleder.
Se for øvrig egen melding fra Aker Kværner i denne forbindelse

For ytterligere informasjon:
Geir Arne Drangeid, konserndirektør Aker ASA, tlf. 913 10 458