Satser milliardbeløp på karbonfangstsenter

Aker har besluttet å bygge det som kan bli verdens første og største karbonfangstsenter i sitt slag. Planene har en ramme på 875 millioner kroner og anlegget skal fange CO2 allerede fra 2009.

De siste årene har Aker arbeidet intenst med utvikling av ny teknologi for karbonfangst. Hensikten med det nye prosjektet er ikke først og fremst teknologiutvikling, men utvikling av byggemetoder og effektive gjennomføringsmodeller som gjør karbonfangst rimelig nok til at det blir billigere å rense enn å forurense.

- Vi har kommet langt. For å komme videre må vi bevise at vi kan pakke teknologien i kommersielt attraktive løsninger. Gjennom selskapet Aker Clean Carbon vil vi bidra til å bringe karbonfangst fra forskning og utvikling til kommersialisering og salg, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker ASA.

Industrianlegg og kraftstasjoner som henter energi fra fossilt brensel som olje, naturgass og kull slipper ut store mengder CO2. Det er beregnet at de 4000 største anleggene i verden står for om lag 40 prosent av CO2-utslippene til atmosfæren. I tillegg ferdigstilles i gjennomsnitt ett nytt kullkraftverk i Kina hver eneste uke.

- Disse anleggene er vårt framtidige marked. Om noen tiår kan bygging av karbonfangstanlegg være en like stor industri som bygging av oljeplattformer er i dag. Vårt mål er at Aker Clean Carbon skal være i første rekke når denne miljøindustrien finner sin form, sier Langøy. Han tilføyer:

- For Aker gir det mening å investere betydelige midler i et slikt prosjekt fordi markedet og potensialet for framtidig verdiskaping er stort. Kort sagt ser vi muligheter for å tjene penger ved å bidra til å løse klimakrisen. Vi har evnen og viljen til å tenke langsiktig.

Til redaksjonen
Aker Clean Carbons planer vil bli presentert på Felix Konferansesenter i Oslo torsdag 24. januar klokken 11.00. Representanter fra Aker, SINTEF, NTNU og Bellona vil være til stede. Alle er vel møtt. Påmelding er ikke nødvendig.