Satser milliardbeløp på karbonfangstsenter

Aker har besluttet å bygge det som kan bli verdens første og største karbonfangstsenter i sitt slag. Planene har en ramme på 875 millioner kroner og anlegget skal fange CO2 allerede fra 2009.

De siste årene har Aker arbeidet intenst med utvikling av ny teknologi for karbonfangst. Hensikten med det nye prosjektet er ikke først og fremst teknologiutvikling, men utvikling av byggemetoder og effektive gjennomføringsmodeller som gjør karbonfangst rimelig nok til at det blir billigere å rense enn å forurense.

- Vi har kommet langt. For å komme videre må vi bevise at vi kan pakke teknologien i kommersielt attraktive løsninger. Gjennom selskapet Aker Clean Carbon vil vi bidra til å bringe karbonfangst fra forskning og utvikling til kommersialisering og salg, sier Leif-Arne Langøy, styreformann og konsernsjef i Aker ASA.

Industrianlegg og kraftstasjoner som henter energi fra fossilt brensel som olje, naturgass og kull slipper ut store mengder CO2. Det er beregnet at de 4000 største anleggene i verden står for om lag 40 prosent av CO2-utslippene til atmosfæren. I tillegg ferdigstilles i gjennomsnitt ett nytt kullkraftverk i Kina hver eneste uke.

- Disse anleggene er vårt framtidige marked. Om noen tiår kan bygging av karbonfangstanlegg være en like stor industri som bygging av oljeplattformer er i dag. Vårt mål er at Aker Clean Carbon skal være i første rekke når denne miljøindustrien finner sin form, sier Langøy. Han tilføyer:

- For Aker gir det mening å investere betydelige midler i et slikt prosjekt fordi markedet og potensialet for framtidig verdiskaping er stort. Kort sagt ser vi muligheter for å tjene penger ved å bidra til å løse klimakrisen. Vi har evnen og viljen til å tenke langsiktig.

Aker Clean Carbon
Aker Clean Carbon ble etablert i 2007 som et heleid datterselskap av Aker. I snart ett år har Aker Kværner, med penger fra Aker Clean Carbon, utviklet detaljerte planer for bygging av et første karbonfangstsenter.

Teknologien som ligger til grunn for Akers satsing er utviklet over flere år i Aker Kværner. Aker Kværner besluttet nylig å skille ut sitt karbonfangstmiljø i et eget selskap. Det er nå avtalt å fusjonere dette selskapet med Aker Clean Carbon.

Aker Clean Carbon vil med dette være et rendyrket og meget målrettet teknologi- og industrimiljø og et felles redskap for Aker og Aker Kværners videre satsing på dette området. Aker Clean Carbon eies av Aker med 70 prosent og Aker Kværner med 30 prosent.

Eierandelene er fastsatt etter verdivurderinger og forhandlinger, som også har tatt hensyn til at Aker Kværner vil ha eksklusive rettigheter til å medvirke til byggingen av framtidige karbonfangstanlegg i Aker Clean Carbon-regi.

Det første karbonfangstsenteret
Anlegget som Aker Clean Carbon nå vil gå i gang med, skal stå ferdig i 2009. Det skal kunne fange 100.000 tonn CO2 per år. Investeringene er beregnet til om lag 725 millioner kroner. Driftskostnadene er anslått til 150 millioner kroner over tre år.

Aker Clean Carbon ønsker å bygge sitt første anlegg i tilknytning til gasskraftverket og gassbehandlingsanlegget på Kårstø i Rogaland. Ved å kople anlegget til begge utslippskildene er man sikret kontinuerlig drift av renseanlegget, selv om gasskraftverket skulle være avstengt i perioder.

- Vi vil nå søke dialog med relevante myndigheter og eierne av anleggene på Kårstø med sikte på å avklare muligheten for tilkopling. Byggingen og driften av karbonfangstsenteret vil vi selv stå ansvarlig for. I den grad et slikt senter vil være berettiget til offentlig støtte, vil vi naturligvis søke om det, sier Martinus Brandal, konsernsjef i Aker Kværner og påtroppende styreleder i Aker Clean Carbon.

I de første driftsårene, inntil systemet for transport og deponering av CO2 i statlig regi er på plass, vil CO2 fra fangstsenteret bli sluppet ut i atmosfæren.

Marked og muligheter framover
De nærmeste årene er det sannsynlig at det blir bygget mange fangsanlegg for CO2 i Europa. Aker Clean Carbon har som mål å være involvert i byggingen av flere av disse. Flere muligheter er identifisert, og det er sannsynlig at Aker Clean Carbons andre karbonfangsanlegg vil bli installert på et kullkraftverk.

Aker Clean Carbon har overfor statsselskapet Gassnova bekreftet sin interesse for å delta i videre studier og etter hvert bygging av fullskala renseanlegg på Kårstø. Etter de foreliggende planer skal en FEED-kontrakt tildeles i mai i år, og totalkontrakten for bygging av anlegget skal tildeles i 2009.

- Arbeidet med vårt eget karbonfangstsenter vil ikke på noen måte være i veien for planene for et fullskalaanlegg som først skal stå ferdig flere år senere, understreker Brandal.

Parallelt med byggingen av det første karbonfangstsenteret vil Aker Clean Carbon samarbeide tett med Sintef og NTNU i Trondheim om deres arbeid med utvikling av nye og bedre aminblandinger. Aker Clean Carbon deltar aktivt, også med finansiering, i dette utviklingsprosjektet som har en totalramme på om lag 250 millioner kroner over åtte år.

Amin er et kjemisk stoff, en absorbent, som binder CO2 og som vil bli benyttet i Aker Clean Carbons første karbonfangstsentre. Mer effektive aminblandinger vil kunne bidra til å redusere både investeringer og driftkostnader på karbonfangstsentrene ytterligere.

For mer informasjon, vennligst kontakt
Geir Arne Drangeid, konserndirektør Aker ASA. Tlf.: 24 13 00 65

Mer informasjon om Aker Clean Carbon er tilgjengelig på www.akercleancarbon.com

Mer informasjon om samarbeidet om utvikling av bedre aminblandinger er omtalt her: http://www.sintef.no/content/page1____17173.aspx