Aker Oilfield Services og Expro samarbeider om markedsføring

Aker Oilfield Services Ltd har signert en intensjonsavtale med Expro International Group Plc ("Expro") om å markedsføre sin flåte moderne undervanns intervensjonsfartøy med Expros AX-S teknologi for brønnintervensjoner på dypt vann.

Selskapene planlegger å etablere en global allianse som vil gi kundene tilgang til Aker Oilfield Services og Expros produkter og tjenester i et enkelt, integrert og samkjørt system.

Aker Oilfield Services has allerede et nært samarbeid med Aker Kværner Well Service, Aker Kværner Subsea og DOF Subsea, og alliansen med Expro sørger for at selskapet har tilgang til supplerende teknologi og tjenester for å møte kundenes utfordringer.

Intensjonen med avtalen, som ennå ikke er ferdigstilt, er å kombinere Aker Oilfield Services flåte undervanns intervensjonsfartøy og brede kunnskap om operasjoner på dypt vann med Expros AX-S brønnintervensjonsløsning..

Per-Ola Baalerud, CEO Aker Oilfield Services:

"Aker Oilfield Services har utviklet sine tjenester for brønnintervensjon i nært samarbeid med potensielle kunder, partnere og leverandører siden selskapet ble etablert i 2006. Intensjonsavtalen med Expro er et resultat av en nøye vurdering av den teknologien som er tilgjengelig i dag eller under utvikling for dypvanns-intervensjon, støttet av erfaringen våre partnere har opparbeidet over flere år. Expros AX-S-teknologi kommer i tillegg til vår eksisterende teknologiportefølje, som har vært fokusert på den tyngre delen av markedet for brønnintervensjonser, hvor vi sammen med Aker Kværner kan tilby fullt integrerte wireline- og coiled tubing-løsninger"

Graeme Coutts, CEO Expro International Group:

"Expro står for innovasjon og kvalitet i markedssegmentet undervannsteknologi. Det riggløse AX-S-systemet, som for tiden er under utvikling, blir sett på som en potensiell stor hjelp til våre kunder som søker å redusere kostnader og øke effektiviteten der de opererer. Dagens melding markerer nok et steg på veien mot full kommersialisering av AX-S. Det er en beskjed til våre kunder om at Expro og Aker Oilfield Services står sammen om å utvikle enda bedre produkter og komplette løsninger i subsea-markedet."

Aker Oilfield Services ble etablert i 2006 for å møte stigende etterspørsel etter tjenester i forbindelse med utvikling og produksjon på dypt vann. Aker Oilfield Services er i ferd med å bygge opp en flåte undervanns intervensjonsfartøy. Opp til seks topp moderne fartøy vil stå klare fra 2009. Selskapet er en del av Aker og eies av Aker ASA, DOF Subsea and Aker Kværner ASA.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Per-Ola Baalerud, CEO Aker Oilfield Services: 959 09 999
Geir Arne Drangeid, Aker ASA: 913 10 458