Årsrapport for FLSmidth & Co. A/S 1. januar til 31. december 2007

Få adgang til årsrapporten via FLSmidths web-site:

www.flsmidth.com/reports

Årsrapportens hovedkonklusioner 2007

Resultatudvikling
- FLSmidth & Co. har i 2007 haft en tilfredsstillende udvikling i ordreindgang, omsætning, resultat og pengestrømme fra driftsaktivitet, og samtidig er ordre-beholdningen historisk høj ved udgangen af 2007

- Omsætningen steg 62% i 2007 til DKK 19.967 mio. (2006: DKK 12.311 mio.)

- Driftsresultat før særlige engangsposter og af- og nedskrivninger (EBITDA) steg 117% i 2007 til DKK 2.100 mio. (2006: DKK 966 mio.)

- Driftsresultatet (EBIT) steg 135% i 2007 til DKK 1.824 mio. (2006: DKK 775 mio.), svarende til en EBIT margin på 9,1% (2006: 6,3%)

- Resultat før skat (EBT) steg 103% i 2007 til DKK 1.877 mio. (2006: DKK 924 mio.)

- Pengestrømme fra driftsaktivitet steg 16% i 2007 til DKK 1.493 mio. (2006: DKK 1.288 mio.)

- Ordreindgangen steg 30% i 2007 til DKK 24.061 mio. (2006: DKK 18.534 mio.)

- Ordrebeholdningen steg 39% til DKK 25.312 mio. ultimo 2007 (ultimo 2006: DKK 18.264 mio.)

Markedssituation
Der har i 2007 været historisk høj aktivitet og ordreindgang inden for alle forretningsområder.

- Cement: Det globale marked for nykontraheret cementovnskapacitet (ekskl. Kina) udgjorde 125 mio. årstons i 2007 (2006: 140 mio. årstons), og heraf havde FLSmidth & Co. en uændret markedsandel på 29%

- Mineraler: Investeringsniveauet i mineralindustrien har været stigende i 2007 og forventes at stige yderligere i 2008. Dette skyldes underinvesteringer i de foregående år kombineret med stigende efterspørgsel på mineraler fra Kina og andre udviklingslande

Forventninger til 2008
- Der forventes fortsat gunstige markedskonjunkturer og et højt aktivitetsniveau i 2008

- FLSmidth & Co. forventer i 2008 en koncernomsætning på ca.  DKK 26 mia., et driftsresultat før særlige engangsposter og af- og nedskrivninger (EBITDA) på DKK 2,9-3,0 mia., et driftsresultat (EBIT) på DKK 2,4-2,5 mia. og et resultat før skat (EBT) på DKK 2,3-2,4 mia.

- Effekt af købsprisallokeringer vedrørende GL&V Process i 2008 er ca. DKK -270 mio., hvilket er inkluderet i ovenstående forventninger

- Pengestrømme fra driften forventes i 2008 at blive ca. DKK 1.200 mio., og investeringer (ekskl. akkvisitioner) forventes at udgøre ca. DKK 700 mio.

- Der forventes i 2008 en effektiv skatteprocent på ca. 30%. Den betalbare skatteprocent forventes imidlertid at ligge på et lidt lavere niveau

- For de enkelte forretningsområder er forventningerne til 2008 følgende:

Cement:
Omsætning ca. DKK 13,5 mia., EBIT-margin ca. 9-10%

Mineraler:
Omsætning ca. DKK 11,5 mia., EBIT-margin ca. 11-12%*

Cembrit:
Omsætning ca. DKK 1,5 mia., EBIT-margin ca. 9%

*(ekskl. effekt af købsprisallokeringer på ca. DKK -270 mio.)

- Forventningerne til 2008 vedrørende Cement er baseret på en uforandret markedsandel og et totalt globalt marked for kontrahering af ny cementovnskapacitet på 100-125 mio. årstons (ekskl. Kina), hvilket er ensbetydende med fortsat høj efterspørgsel

Langsigtede vækst- og indtjeningsperspektiver
Der forventes fortsat gunstige markedskonjunkturer og et højt aktivitetsniveau i 2009, og der forventes stigende omsætning i forhold til forventningerne til 2008 inden for alle 3 forretningsområder. Effekten af købsprisallokeringer vedr. GL&V Process i 2009 og fremefter forventes at være ca. DKK -100 mio. årligt i form af afskrivning af immaterielle aktiver.

På sigt vil indtjeningen fra Mineraler samt Customer Services (reservedele og serviceydelser) udgøre en større del af Koncernens samlede indtjening, hvilket reducerer effekten af eventuelle konjunkturelle udsving i cementmarkedet. På denne baggrund forventes Koncernens EBIT-margin fremover at være 10-12% i højkonjunkturer og lidt herunder i lavkonjunkturer. På sigt forventes de årlige investeringer (ekskl. akkvisitioner) at udgøre ca. DKK 400 mio.

-------------------------------------

Henvendelser om denne meddelelse kan rettes til adm. koncerndirektør Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth & Co. A/S på tlf. 36 18 18 00.

For yderligere oplysninger om FLSmidth henvises til www.flsmidth.com

Pernille Friis Andersen
Corporate Communications & Investor Relations