FLSmidth opnår kontrakt på moderniseringsprojekt i USA

Foreman-fabrikkens tre eksisterende vådprocesovne vil blive erstattet af den mest avancerede procesteknologi i form af en ROTAX-2 ovn, en ILC fem-trins forvarmer med lav NOx kalcinator og en Multi-Movable Cross-Bar køler.

Derved bliver brændstofforbruget reduceret med ca. 50%, og emissionerne bliver minimeret samtidig med at produktionskapaciteten stiger med 70%. Derudover sikrer de nye formalingsteknologier der anvendes på fabrikken, i form af en FRM råmølle, en ATOX kulmølle og et OK cementmølleri, en høj driftsikkerhed og markante energibesparelser.

Mange FLSmidth selskaber og divisioner deltager i projektet. FLSmidth Airtech skal levere proces- og afstøvningsfiltre, FLSmidth Pfister skal levere vejefødere til indfyring af kulmel, og FLSmidth MAAG Gear leverer gear til de vertikale formalingsmøller, FLSmidth Airloq skal levere gasanalysesystemer og FLSmidth Automation skal levere kontrolsystemet Plant Expert Control and Supervision (ECS) samt et QCX kvalitetsstyringssystem. Kontrakten omfatter også råmaterialelagerudstyr samt træning af personale, projektledelse og idriftsættelse af fabrikken.

"Det ambitiøse moderniseringsprojekt vil gøre Ash Grove til den mest avancerede cementfabrik med de nyeste miljø- og energioptimerede teknologier," udtaler koncerndirektør Jørgen Huno Rasmussen.

En kontrakt på indledende ingeniørarbejde til dette projekt blev underskrevet og afviklet i 2007 og projektet er således godt i gang.

Ordren vil bidrage positivt til FLSmidths indtjening frem til anlæggets idriftsættelse ved udgangen af 2009.

------------------------------------

Henvendelse om denne meddelelse kan rettes til:
Adm. koncerndirektør Jørgen Huno Rasmussen, FLSmidth & Co. A/S, tlf. 36 18 18 00.

For yderligere oplysninger om FLSmidth henvises til www.flsmidth.com.

Pernille Friis Andersen
Koncernkommunikationsafdelingen