Statens legemiddelverk godkjenner PCI Biotechs kliniske fase 1 studie med AmphinexTM

Oslo, Norge, 9. juli 2008

PCI Biotechs søknad om en klinisk fase 1 studie med AmphinexTM, PCI Biotechs patenterte fotosensibiliserende stoff, er godkjent av Statens legemiddelverk. AmphinexTM er utviklet for bruk med fotokjemisk internlisering (PCI), PCI Biotechs unike teknologi for lysdirigert legemiddellevering.  Hovedhensikten med denne første kliniske studien er å dokumentere sikkerhet og toleranse av AmphinexTM i  menneske. Studien vil bli utført på Radiumhospitalet i Oslo og AmphinexTM vil bli brukt i kombinasjon med cellegiften Bleomycin. Første pasient er forventet inkludert i september.

Administrerende direktør Per Walday, uttaler: "Dette er en viktig milepæl i utviklingen av Amphinex. De prekliniske resultatene med Amphinex er meget lovende og vi er svært fornøyde med at Statens legemiddelverk har gitt oss tillatelse til å starte den kliniske utviklingen av dette viktige produktet."

For mer informasjon, kontakt PCI Biotech:
Per Walday (CEO) eller Christian Fekete (CFO)
Per Walday (pw@pcibiotech.no), Tlf +47 91 79 34 29
Christian Fekete (cf@photocure.no), Tlf +47 91 64 29 38

Om PCI Biotech:
PCI Biotech Holding ASA er et norsk selskap notert på Oslo Axess som har som mål å utvikle og kommersialisere en unik og patentert fotokjemisk leveringsteknologi for medisiner.  PCI Biotech har utviklet og patentert et nytt fotosensibiliserende stoff, AmphinexTM, som er designet for  å muliggjøre lysdirigert levering av medisiner i kroppen gjennom indusert frigjøring fra endosomer. Teknologien øker tilgjengeligheten av biologisk aktiv medisin i cellene og kan potensiere og målrette effekten av eksisterende og nye medisiner på syke celler.