HALVÅRSRAPPORT 30.06.2008

Oppsummering

Meget god inntjening i kvartalet gir historisk godt driftsresultat i første halvår
  • Brutto fraktinntekter utgjør MNOK 538 i kvartalet og MNOK 1,027 for første halvår mot MNOK 452 for 2. kvartal 2007 og MNOK 862 for første halvår 2007
  • Netto TC rate pr dag var NOK 39,671 i 2. kvartal mot NOK 33,515 i 1. kvartal 2008 og NOK 33,961 i 2. kvartal 2007
  • EBITDA utgjør i kvartalet MNOK 136 mot MNOK 106 i 2. kvartal 2007, for første halvår er EBITDA MNOK 222 mot MNOK 166 for første halvår 2007
  • Netto finanskostnader utgjør MNOK 18 i kvartalet mot MNOK 17 i 2. kvartal 2007, for første halvår er netto finanskostnader MNOK 62 mot MNOK 31 i 2007
  • Resultat før skatt og minoriteter er MNOK 77 i kvartalet tilsvarende NOK 1.82 pr aksje mot MNOK 56 tilsvarende NOK 1.34 pr aksje i 2. kvartal 2007. Resultat før skatt og minoriteter i første halvår er MNOK 79 mot MNOK 70 for første halvår 2007.

Wilson ASA - Virksomhetsbeskrivelse

Wilsons hovedvirksomhet er befraktning og operasjon av mindre tørrlastskip i størrelse 1,500 - 10,000 dwt. Innenfor sitt virksomhetsområde er Wilson en ledende europeisk aktør. Pr 20.08.2008 opererer Wilsonsystemet 108 skip, hvorav 77 er eiermessig kontrollert av selskapet.
Wilsons strategi er å tilby norsk og europeisk industri konkurransedyktige, sikre, pålitelige, fleksible og langsiktige transporttjenester. Gjennom store volumer og langsiktige kontraktsporteføljer kan Wilson optimalisere seilingsmønsteret og sikre langsiktig og stabil inntjening.

Resultat 2. kvartal 2008

Selskapet oppnådde i 2. kvartal 2008 skipsinntekter på TC basis på MNOK 310 mot MNOK 257 i 2. kvartal 2007. Selskapet har hatt et høyere aktivitetsnivå i inneværende års kvartal gjennom flere skip i operasjon enn i 2007, men økningen er også et utslag av et økt uttak under kontraktene, et godt spotmarked og en ytterligere forbedring i flåteutnyttelsen.

Konsernets driftskostnader (eks.avskrivninger) utgjør i kvartalet MNOK 180 mot MNOK 159 i 2. kvartal 2007. Mannskapskostnader og andre driftskostnader skip viser en samlet økning på MNOK 26 som gjenspeiler selskapets høyere aktivitetsnivå samt generell kostnadsøkning. Kostnader til TC og BB hyrer faller som følge av færre innleide skip.

Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) utgjør MNOK 136 i kvartalet mot MNOK 106 i 2. kvartal 2007.

Netto finanskostnader summerer seg til MNOK 18 i 2. kvartal 2008 mot MNOK 17 for 2. kvartal 2007. Verdiendring finansiell instrumenter gir i kvartalet et positivt bidrag på MNOK 10, en forbedring på MNOK 22 i forhold til 2. kvartal 2007. Kvartalets agioposter viser en netto disagio på MNOK 6 mot netto agio på MNOK 4 i 2. kvartal 2007. Netto rentekostnader belaster regnskapet med MNOK 20 i kvartalet, en økning på MNOK 8 i forhold til tilsvarende periode i 2007.

Konsernets resultat før minoriteter og beregnet skatt utgjør MNOK 77 i 2. kvartal 2008 mot MNOK 56 for 2. kvartal 2007.

Marked

Selskapet har i 2. kvartal hatt jevn inntjening fra kontraktene og COA-andelen av samlete seilingsdager utgjør 68 % sammenlignet med 71 % i 1. kvartal 2008 og 66 % i 2. kvartal 2007. Inntjening er økende i forhold til forrige
kvartal, både fra kontraktslaster og fra spotlaster.

Aktivitetsnivået målt i antall seilingsdager viser i kvartalet en nedgang på 2 % i forhold til 1. kvartal. Nedgangen kan primært tilskrives økt dokkingaktivitet i perioden.

Finansiering og kapitalstruktur

I balansen pr 30.06.2008 utgjør rentebærende pantegjelds- og leasingforpliktelser til sammen MNOK 1,110 mot MNOK 1,064 pr 31.03.2008 og MNOK 905 pr 30.06.2007. Konsernets bokførte egenkapital utgjør MNOK 634 mot MNOK 620 pr 31.03.2008 og MNOK 578 pr. 30.06.2007. Bokført egenkapitalandel utgjør dermed 28.2 % mot 28.4 % pr. 31.03.2008 og 30.7 % pr. 30.06.2007.

Konsernet har i kvartalet gjennomført en større refinansiering av flåten. Der er bl.a. etablert en fasilitet av typen `Reducing Revolving Credit Facility` der konsernet innen gitte kriterier selv regulerer trekk på fasiliteten. Lånet har en
løpetid på 7 år og har halvårlig nedregulering på MNOK 45. Pr. 30.06.2008 var ubenyttet andel under fasiliteten MNOK 125.

Konsernets beholdning av kontanter utgjorde pr. 30.06.2008 MNOK 49 mot MNOK 38 pr. 31.03.2008 og MNOK 107 pr. 30.06.2007. I tillegg har konsernet pr. 30.06.2008 ubenyttet driftskreditt på MNOK 50 og trekkadgang som nevnt over.

Investeringer

Selskapet har i 2. kvartal ikke inngått avtale om kjøp av ny tonnasje.

Selskapets tidligere omtalte kontrakt med det kinesiske verftet Shandong Baibuting Shipbuilding Co Ltd (Rong Cheng, Kina) for bygging av en serie på 8 bulkskip i størrelsen 4.500 dwt ble gjort effektiv 10. juni 2008. Skipene vil bli levert fra medio 2010 til primo 2012 og ha en samlet kostpris rundt MNOK 475 avhengig av valutakurs.

Ordrereserve

Wilsons kontraktsdekning er tilfredsstillende og ordrereserven pr 30.06.2008 utgjør ca NOK 1.5 milliarder. Ordrereserve er definert som forventet fremtidig uttak under selskapets løpende behovskontrakter (COA) i den avtalte kontraktsperioden. Selskapet har lange og gode relasjoner til kundemassen med tilnærmet 100 % suksessrate på kontraktsfornyelser.

Utsikter fremover

Styret er positive til at inntektsnivået fra første halvår kan videreføres også i andre halvår. Isolert sett forventer styret en moderat nedgang fra 2. kvartal til 3. kvartal grunnet normale sesongsvingninger. Aktiviteten forventes fremdeles
opprettholdt på et høyt nivå.

Sentrale risiko- og usikkerhetsfaktorer for neste halvår

Markedsrisiko.
Etterspørsel; generell reduksjon i etterspørsel etter selskapets tjenester vil kunne påvirke selskapets inntjening i negativ retning. Selv i det korte bildet vil reduserte volumer fra kundene under kontraktene kunne gi svakere inntjening for andre halvår enn for første halvår 2008. Selskapet har ingen indikasjoner på slikt fall i etterspørsel.
Kontraktsfornyelser; gjennomføring av kontraktsfornyelser skjer løpende i kalenderåret men med en overvekt av fornyelser i 4. kvartal. Resultatet av fornyelsene vil påvirke selskapets kontraktsinntjening i periodene etter fornyelse.

Finansiell risiko.
Valutakurs; en tiltagende styrking av USD vil påvirke finansregnskapet i positiv retning men være negativt for konsernets driftskostnader uttrykt i NOK.
Finansiell forpliktelse ved salgsopsjon; eksterne aksjonærer i datterselskapet Nesskip hf vil kunne erklære salgsopsjon på sine aksjer, noe som vil utløse en betalingsforpliktelse for konsernet. Pr. 30.06.2008 var denne forpliktelsen MNOK 82. En utløsing av betalingsforpliktelsen vil kunne påvirke konsernets totale investeringsevne.
Selskapet har ingen indikasjoner på hvorvidt de eksterne aksjonærene i Nesskip vil utøve sin opsjon i andre halvår 2008.

Operasjonell risiko.
Selskapets to nybyggprogram i Kina forventes begge å starte opp i andre halvår. Etablering av tjenelig byggetilsyn er på plass.

Nærståendes vesentligste transaksjoner første halvår 2008

Styremedlem Gudmundur Asgeirsson fikk i januar 2008 oppgjør for et salg av 10 % av aksjene i Nesskip hf i hht utøvelse av salgsopsjon. Utøvelsen ble meldt i børsmelding av 11. juli 2007.

Det er ikke gjennomført andre transaksjoner med nærstående i perioden 1. januar til 30. juni 2008.

Erklæring fra styret og daglig leder

Vi erklærer etter beste overbevisning at halvårsregnskapet for perioden 1. januar til 30. juni 2008 er utarbeidet i samsvar med IAS 34 - delårsrapportering, og at regnskapsopplysningene gir et rettvisende bilde av konsernets eiendeler, gjeld, finansielle stilling og resultat som helhet, samt at halvårsberetningen gir en rettvisende oversikt over viktige begivenheter i regnskpaperioden og deres innflytelse på halvårsregnskapet, nærstående vesentlige transaksjoner og de mest sentrale risiko- og usikkerhetsfaktorer virksomheten står overfor i neste regnskapsperiode.

Styret i Wilson ASA

Bergen, 20. august 2008