SalMar Q4 2009 - Rapport og presentasjon

NYTT STERKT KVARTAL FOR SALMAR

SalMar-konsernet leverer et driftsresultat på NOK 175,3 millioner for fjerde kvartal, en økning på 30 % fra samme kvartal i 2008. SalMar Midt-Norge viser fortsatt fremgang og leverer et meget godt kvartal. Resultatet skyldes en fortsatt god biologisk utvikling og god operasjonell effektivitet. SalMar Nord-Norge hadde betydelige utfordringer i kvartalet, mens en stabil pris- og kostnadsutvikling ga et godt resultat i Skottland. For hele 2009 leverer SalMar-konsernet et driftsresultat på NOK 584,8 millioner, en økning på ca. 73 % fra 2008.

Styret i SalMar ASA innstiller på at det utbetales et utbytte på NOK 2,20 per aksje, til sammen NOK 226,6 millioner.

Driftsinntektene for SalMar-konsernet ble NOK 756,5 millioner i fjerde kvartal 2009 sammenlignet med NOK 556,3 millioner i tilsvarende kvartal i 2008. Konsernets driftsresultat før justering av biomasse ble NOK 175,3 millioner i fjerde kvartal 2009, mot NOK 134,5 millioner i samme kvartal 2008. For SalMar Midt-Norge ga dette et driftsresultat per kg sløyd vekt på NOK 10,54 og for SalMar Nord-Norge NOK 1,03.

Konsernsjef Leif Inge Nordhammer kommenterer:

Fjerde kvartal ble et meget godt kvartal for SalMar Midt-Norge. En god biologisk utvikling og god operasjonell effektivitet har gitt reduserte produksjonskostnader sammenlignet med både samme kvartal i 2008 og tredje kvartal 2009. Kontraktspriser på bearbeidede produkter bidrar også positivt til resultatet i kvartalet. Alle våre lokaliteter har lavere forekomster av lus enn myndighetenes tiltaksgrenser og vi har således kontroll på lakselusen.

SalMar Nord-Norge har hatt et krevende kvartal. Majoriteten av volumene er solgt tidlig i kvartalet (i perioden med lavest pris) samtidig som utslakt av fisk fra lokaliteter med ILA har ført til høyere produksjons- og slaktekostnader enn normalt. SalMar Nord har nå tømt alle lokaliteter som har hatt ILA påvisning.

Laksemarkedet er for tiden meget sterkt, og så langt i første kvartal 2010 er både lakseprisen og eksportvolumene på historisk høye nivåer for årstiden. Det globale tilbudet av laks er forventet å bli redusert med ca. 5 % i 2010, og kombinert med en sterk etterspørsel gir dette grunnlag for at lakseprisen bør kunne stabilisere seg på relativt høyt nivå i lang tid fremover.

SalMar eier 50 prosent av Norskott Havbruk AS som driver oppdrettsvirksomhet i Skottland, på Orknøyene og på Shetland. Virksomheten omsatte for NOK 295,5 millioner i fjerde kvartal 2009 og fikk et driftsresultat før justering av biomasse på NOK 52,2 millioner, mot NOK 10,1 millioner i tilsvarende kvartal 2008.

SalMars nøkkeltall for resultatmåling under regnskapsstandarden IFRS er EBIT (driftsresultat) før justering av biomasse. Verdijustering av biomasse knytter seg til å verdsette biologiske eiendeler (biomasse) til virkelig verdi i stedet for kostpris. SalMar rapporterer EBIT før justering av biomasse for å kunne vise resultatet av driften i perioden.

SalMar konsern, inkludert 50 prosent av Norskott Havbruk AS, slaktet i fjerde kvartal ca. 23 900 tonn sløyd vekt fordelt på 16 500 tonn i Midt-Norge, 3 100 tonn i Nord-Norge og 4 300 tonn i Skottland/Orknøyene/Shetland.

I 2010 forventer SalMar konsernet å slakte ca. 85 000 tonn sløyd vekt fordelt på ca. 56 000 tonn for SalMar Midt-Norge, ca. 17 000 tonn for SalMar Nord-Norge mens Norskott Havbruk har som mål å slakte ca. 24 000 tonn, hvorav SalMars andel er 50 prosent dvs. ca. 12 000 tonn.

SalMar har i kvartalet kjøpt 66 % av aksjene i Volstad Seafood AS noe som gjør SalMar ASA til eier av 100 % av aksjene i selskapet. Transaksjonen ble gjennomført 1. desember. Gjennom oppkjøpet av Volstad Seafood AS styrker nå SalMar ytterligere sin kapasitet og sin kompetanse innen salg - og distribusjon av atlantisk laks, spesielt med sikte på de asiatiske markedene.

SalMar vurderer utsiktene fremover som meget gode. På grunn av den kraftige reduksjonen i produksjonen i Chile, er tilbudssiden redusert i et globalt perspektiv mens etterspørselen fortsatt er meget god. SalMar tror derfor det er grunnlag for gode laksepriser i lang tid fremover samtidig som det er et betydelig vekstpotensial for oppdrettsnæringen i Norge.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Leif Inge Nordhammer, CEO, +47 916 85 250
Roar Husby CFO, +47 982 06 974
Se også selskapets nye websider:
www.salmar.no

SalMar Q4 2009 rapport SalMar Q4 2009 presentasjon (ENG)