Torbjörn Bjerke tillträder som VD för Karolinska Development

STOCKHOLM 14 januari 2011 – Karolinska Development meddelar att Torbjörn Bjerke tillträder som ny Verkställande Direktör i Karolinska Development idag.

Torbjörn Bjerke kommer närmast från Orexo AB där han varit VD samt Koncernchef sedan 2007. Tidigare positioner innefattar rollen som VD för Biolipox AB och Chef för Farmakologi på AstraZeneca. Han har även varit Vice VD för forskning och utveckling på ALK‐Abello. Torbjörn Bjerke är styrelseledamot i NeuroSearch AS och Parisbaserade DBV Technologies.

"Med sin starka affärsmässiga bakgrund har Torbjörn Bjerke den rätta profilen i rollen som VD för Karolinska Development. Han har bred erfarenhet av att leda och utveckla tidiga forskningsbaserade bolag liksom ett noterat läkemedelsföretag. Torbjörn har mer än 20 års erfarenhet från läkemedelsindustrin och tillför Karolinska Development ett brett globalt nätverk. Han har en dokumenterad meritlista när det gäller att skapa samarbetsavtal med världsledande läkemedelsföretag, något som kommer att vara av stort värde för oss, våra aktieägare och våra portföljbolag", säger Hans Wigzell, ordförande i Karolinska Development.

"Jag ser fram emot min nya roll som VD för Karolinska Development och att leda företaget mot nya framgångar", säger Torbjörn Bjerke.

Torbjörn Bjerke efterträder Conny Bogentoft som spelade en central roll i att skapa Karolinska Development och har lett bolaget sedan det bildades 2003. Med sin breda erfarenhet inom produktutveckling kommer Conny Bogentoft att behålla en aktiv roll i bolaget.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans Wigzell, styrelseordförande, Karolinska Development Tel: 0705 76 05 39, e‐post: hans.wigzell@ki.se

Torbjörn Bjerke, VD, Karolinska Development Tel: 0727 44 41 23, e‐post: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Karolinska Development

Karolinska Development förvaltar en av de största portföljerna med life science‐företag i Europa. Sedan starten 2003, har Karolinska Development byggt upp en bred portfölj bestående av innovativa life science‐företag. Bland bolagens projekt befinner sig 12 läkemedelskandidater i klinisk utvecklingsfas. www.karolinskadevelopment.com

2011-01-14 Torbjörn Bjerke tillträder som VD för Karolinska Development.pdf