MARIMEKON JA CRATE AND BARRELIN YHTEISTYÖ LAAJENEE YHDYSVALLOISSA

Marimekko Oyj, Pörssitiedote 4.2.2011 klo 9.00

MARIMEKON JA CRATE AND BARRELIN YHTEISTYÖ LAAJENEE YHDYSVALLOISSA

Marimekko kasvattaa jakeluaan ja vahvistaa asemaansa Yhdysvalloissa laajentamalla yhteistyötään maineikkaan sisustusliikeketju Crate and Barrelin kanssa. 3.2.2011 allekirjoitetun sopimuksen mukaan Crate and Barrel aikoo avata 22 uutta Marimekko-shop-in-shopia vuoden 2013 loppuun mennessä. Crate and Barrelilla on yksinoikeus Marimekon sisustustuotteiden vähittäismyyntiin Yhdysvalloissa ja Kanadassa tavaratalo- ja sisustusliikeketjukategoriassa; yksinoikeus ei koske vaatteita, laukkuja eikä asusteita. Suomesta tuotujen kodinsisustustuotteiden lisäksi Crate and Barrelin myymälöiden tuotevalikoimaan sisältyy lisenssillä valmistettuja Marimekko-tuotteita, kuten vuodevaatteita ja kylpytekstiilejä.

Lokakuussa 2010 Crate and Barrel avasi Marimekko-shop-in-shopin Sohon-myymälässään New Yorkissa. Uusista shop-in-shopeista ensimmäiset neljä avautuvat jo tänä keväänä: New Yorkissa Madison Avenuella sekä Chicagossa, Los Angelesissa ja San Franciscossa. Shopien valikoima painottuu sisustustuotteisiin – kodintekstiileihin ja astioihin – mutta myyntiin tulee jonkin verran myös laukkuja ja asusteita. Lisäksi Crate and Barrel avaa kevään aikana verkkomyymälässään Marimekko-tuotteisiin erikoistuneen nettikaupan, jossa on saatavilla kattava valikoima.

”Marimekko on ollut tunnettu Yhdysvalloissa jo 1960-luvulta lähtien. Nyt olemme viemässä Marimekkoa sinne aiempaa selvästi merkittävämmässä mittakaavassa. Keskitymme aluksi kasvattamaan brändin tunnettuutta ja laajentamaan jakelua itä- ja länsirannikoilla. Näillä alueilla meillä on pidemmät perinteet ja uskoaksemme enemmän luontaista kysyntää. Pitkän aikavälin tavoitteenamme on laajentaa jakeluamme Yhdysvalloissa korkeatasoisten tavaratalojen ja erikoisliikkeiden kautta sekä avaamalla uusia Marimekko-myymälöitä. Nyt solmittu sopimus pitkäaikaisen yhteistyökumppanimme Crate and Barrelin kanssa on todella merkittävä askel Marimekolle. Crate and Barrelin myymälät sijaitsevat kaupunkien parhailla paikoilla ja ovat erittäin tunnettuja ja menestyviä, joten niissä Marimekolla on mitä parhaimmat mahdollisuudet tavoittaa uutta omaleimaisesta designista kiinnostunutta yleisöä. Yhteistyön odotetaan kasvattavan kansainvälistä myyntiämme lähivuosina, mutta on muistettava, että tällainen pitkäjänteinen kehitystyö vaatii myös panostuksia”, sanoo toimitusjohtaja Mika Ihamuotila.

Vuonna 2010 Marimekko perusti tytäryhtiön vastaamaan USA:n toiminnoista ja niiden kehittämisestä yhdessä brändinhallintaan erikoistuneen C2Groupin kanssa sekä avasi showroomin Manhattanilla.

Lisätietoja:

Marimekko:
myyntijohtaja Päivi Lonka, puh. 09 758 7430, paivi.lonka@marimekko.fi

Crate and Barrel:
PR-päällikkö Vicki Lang, puh. +1 847 239 6658, vlang@crateandbarrel.com

MARIMEKKO OYJ

Piia Pakarinen
Sähköposti: piia.pakarinen@marimekko.fi

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy
Marimekon kotisivut www.marimekko.fi

Marimekko on vuonna 1951 perustettu johtava suomalainen tekstiili- ja vaatetusalan designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiö suunnittelee ja valmistaa korkealuokkaisia vaatteita, sisustustekstiilejä, laukkuja ja muita asusteita. Tuotteita myydään noin 40 maassa. Lisenssillä Marimekko-tuotteita valmistetaan eri puolilla maailmaa. Vuonna 2009 yhtiön liikevaihto oli 72,5 miljoonaa euroa, josta kansainvälisen myynnin osuus oli 27,3 %. Konsernin palveluksessa on noin 370 henkeä. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.fi