Max Bank nedjusterer forventningen til årsresultatet

Max Bank nedjusterer forventningen til årsresultatet for 2010 til ca. -39 mio.kr. før skat og ca. -28 mio.kr. efter skat.

Max Bank nedjusterer forventningen til årsresultatet for 2010 fra et nedre niveau på -10 mio. kr. til ca. -39 mio. kr. før skat og ca. -28 mio. kr. efter skat.

• Større engangsomkostninger vedr. fusion end forventet
  • Større slutbetaling til bankens andel af tabene i Finansiel Stabilitet end forventet
  • Større nedskrivninger end forventet på primært små og mellemstore virksomheder

3. september 2010 fusionerede Max Bank og Skælskør Bank og fik skabt en stærk position i den syd- og vestsjællandske region med 13 privatkundeafdelinger og 5 erhvervscentre geografisk godt fordelt over hele området.

Både markedsmæssigt og driftsmæssigt forventes store synergieffekter af den nye bankstørrelse, der efter en organisatorisk tilpasning beskæftiger 242 medarbejdere mod 280 før fusionen.

Processen efter fusionen er forløbet meget tilfredsstillende, og der er lagt mange kræfter i at forene de to banker i en fælles kultur.

Fra begyndelsen har det ligget klart, at fusionen ville blive omkostningstung for 2010 regnskabet. Men det har været forventningen, at omkostningerne kunne holdes inden for den udmeldte resultatforventning på -10 til + 20 mio. kr. før skat.

Der er nu et samlet overblik over de eksakte omkostninger til fusionen. Det må konstateres, at engangsomkostningerne til rådgivere, myndigheder og øvrige fusionsrelaterede omkostninger er blevet større end forventet.

Endvidere er slutafregningen til Finansiel Stabilitet for tabene på nødlidende banker ca. 10 mio. kr. større end forventet efter 3. kvartal.

Bankens nedskrivninger i 4. kvartal er større end budgetteret. Forøgelsen ligger primært på mindre og mellemstore virksomheder.

Samlet betyder det en nedjustering af forventningen til årsresultatet fra et interval på -10 til +20 mio. kr. til ca. -39 mio. kr. før skat til ca. -28 mio. kr. efter skat.

Selv om årsresultatet bliver ringere end forventet, er det bankens opfattelse, at fusionen kører efter planen, samt at kunderne har taget godt imod fusionen. I løbet af 2011 gennemføres nødvendige tiltag for at forberede banken til de fremtidige udfordringer vedrørende kapitalstruktur, drift- og balance.

Årsrapporten for 2010 offentliggøres som planlagt 28. februar 2011

Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede.

Max Bank A/S

Henrik Lund