Karolinska Development utser Benjamin Nordin till informationsdirektör

Stockholm – 22 februari 2011 ‐ Karolinska Development AB meddelar idag att Benjamin Nordin har utsetts till informationsdirektör. Benjamin kommer i denna nya roll att ansvara för både affärsanalys och informationsfrågor.

"Benjamin passar mycket bra i denna nya roll. Som ansvarig för affärsanalys har Benjamin en både djup och bred förståelse för Karolinska Developments verksamhet och dess portföljbolag. Han har dessutom en bakgrund som aktieanalytiker vilket är en utmärkt erfarenhet i ett läge då Karolinska Development planerar en börsnotering.", säger Torbjørn Bjerke, VD för Karolinska Development.

Benjamin kommer att vara ansvarig för kommunikationsfrågor och investerarrelationer men behåller även ansvaret för affärsanalys. Han ingår i och med denna förändring i Karolinska Developments ledningsgrupp.

Benjamin är Fil. Mag. i molekylärbiologi och har en examen från Uppsala Graduate School in Biomedical Research. Innan han kom till Karolinska Development var han chef över analytikerteamet inom hälsovårdsområdet på Kaupthing Bank.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Torbjørn Bjerke, VD

Karolinska Development AB

torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Karolinska Development Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som går att sälja eller licensiera ut med hög avkastning. Affärsmodellen går ut på att: SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA dessa till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås och KOMMERSIALISERA innovativa nya läkemedel genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Detta kommer att resultera i kontantbetalningar, milstolpsersättningar och royalties.

Ett exklusivt deal flow avtal med Karolinska Innovations och samarbetsavtal med andra ledande nordiska universitet garanterar ett kontinuerligt flöde av innovationer.

Karolinska Developments flexibla exitstrategi möjliggör att projekt kan avyttras i den utvecklingsfas där bolaget får störst avkastning på investerat kapital, vanligtvis då fas II‐studier har visat att läkemedlet har avsedd effekt på patienter ‐ vilket är ett viktigt värdehöjande steg.

Idag består portföljen av över 40 projekt i olika stadier, från konceptutveckling till fas II‐studier, tolv projekt befinner sig i kliniska prövningar varav sex i fas II. Portföljen är särskilt starkt inom områdena cancer, dermatologi, inflammation, hjärt‐kärlsjukdomar, kvinnohälsa och sjukdomar som drabbar centrala nervsystemet. www.karolinskadevelopment.com

2011-02-22 Karolinska Development utser Benjamin Nordin till informationsdirektör.pdf