STOCKHOLM den 13 april 2011. Umecrine Mood AB, som ingår i Karolinska Developments portfölj, tillkännager idag att företaget har gjort en nyemission vilket tryggar finansieringen av den fortsatta kliniska utvecklingen av sin läkemedelskandidat för behandling av svåra premenstruella symptom. Genom nyemissionen blir Kurma Biofund en viktig aktieägare. Vidare har en extra bolagsstämma valt en ny styrelse. Efter nyemissionen äger Karolinska Development 39 procent av Umecrine Mood.

Premenstruell dysforisk störning (PMDD) är ett tillstånd med allvarlig inverkan på det dagliga livet för cirka fem procent av alla kvinnor i fertil ålder. Tillståndet orsakas av en förändrad känslighet i hjärnans känslomässiga centrum för en endogen steroid som produceras efter ägglossningen. Därför kännetecknas PMDD av återkommande, cykliska episoder av depression, ångest och humörsvängningar för vilka det finns ett stort behov av bättre behandlingsalternativ än de som är tillgängliga för patienter idag. Umecrine Moods läkemedelskandidat befinner sig i klinisk fas I, ambitionen är att starta ett fas II‐program under nästa år.

Karin Ekberg, VD, Umecrine Mood: "Vi är glada för den fortsatta finansieringen från de nuvarande ägarna och för att ha attraherat nytt kapital från Kurma Biofund för vårt utvecklingsprogram. Vi förväntar oss att med den nuvarande finansieringen kunna bedriva kliniska fas I‐ och fas II‐studier." Thierry Laugel, Managing Partner, KLS Partners: "Umecrine Mood är en spännande investeringsmöjlighet och ett mycket innovativt program som kommer att ge stora fördelar för kvinnor som lider av PMDD. Det är den första terapin någonsin som utvecklats specifikt för att behandla PMDD och svåra premenstruella symptom och kommer att rikta sig mot ett behandlingsområde med stora medicinska behov". Vidare har en extra bolagsstämma valt Ola Flink som ordförande samt Torbjörn Bäckström, Elias Eriksson, Alain Munoz, Thierry Laugel och Otto Skolling som ledamöter i styrelsen. Därmed ökar erfarenheten av affärsutveckling inom bolaget, såväl som den kliniska expertisen inom området för kvinnliga psykiska sjukdomar. Torbjörn Bjerke, VD, Karolinska Development: "Umecrine Mood är ett företag med stor potential. Bolaget har nu de resurser och förutsättningar som krävs för att utveckla sin produkt till en punkt där det kommer att kunna attrahera större läkemedelsföretag att ta över programmet och fortsätta utvecklingen genom fas III och vidare till marknaden." ,

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Ekberg, VD Umecrine Mood AB Tel: 08 524 844 82, e‐mail: karin.ekberg@umecrine.se

Thierry Laugel, Managing Partner KLS Partners Tel: +33 1 581 944 07, e‐mail: thierry.laugel@klspartners.com

Torbjørn Bjerke, VD Karolinska Development AB Tel: 072 744 41 23, e‐mail: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Umecrine Mood Umecrine Mood utvecklar nya produkter för att behandla psykiska och fysiska symptom i samband med premenstruell dysforisk störning (PMDD) och svåra premenstruella syndrom (PMS) som orsakas av en endogen CNS‐aktiv steroid som härrör från gulkroppen i äggstockarna. I företagets portfölj ingår nyupptäckta substanser och den valda läkemedelskandidaten är en first‐in‐class substans som hämmar den provokatör som agerar på det känslomässiga centrat i hjärnan. www.umecrine.se

Om Kurma Biofund Kurma Biofund är en riskkapitalfond avsedd för innovationer inom Life Science och sjukvård. Fonden har en unik position baserat på finansiering av tillgångar med medellång realiseringstid (3 till 5 år) för tekniköverföring och mer mogna projekt. Kurma bygger på högkvalitativa investeringar som genererats genom ett nätverk av partnerskap i Frankrike och utomlands med ledande forskningsinstitut samt ett erfaret team. Kurma Biofund förvaltas av KLS Partners i Paris. www.klspartners.com

Om Karolinska Development Karolinska Developments mål är att skapa värde för såväl investerare som patienter och forskare genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som går att sälja eller licensiera ut med hög avkastning. Affärsmodellen går ut på att: SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA dessa till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås och KOMMERSIALISERA innovativa nya läkemedel genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Detta kommer att resultera i kontantbetalningar, milstolpsersättningar och royalties.

Ett exklusivt deal flow avtal med Karolinska Institutet Innovations AB och andra samarbetsavtal med ledande nordiska universitet ger ett kontinuerligt flöde av innovationer.

Karolinska Developments flexibla exitstrategi möjliggör att projekt kan avyttras i den utvecklingsfas där bolaget får störst avkastning på investerat kapital, vanligtvis då fas II‐studier har visat att läkemedlet har avsedd effekt på patienter ‐ vilket är ett viktigt värdehöjande steg.

Idag består portföljen av över 40 projekt i olika stadier, från konceptutveckling till fas II‐studier, tolv projekt befinner sig i kliniska prövningar varav sex i fas II. Portföljen är särskilt starkt inom områdena cancer, dermatologi, inflammation, hjärt‐kärlsjukdomar, kvinnohälsa och sjukdomar som drabbar centrala nervsystemet. www.karolinskadevelopment.com

2011-04-13 Umecrine Mood erhåller finansiering för fortsatt klinisk utveckling och stärker styrelsen.pdf