Utgivningsavtal med Chillingo/Electronic Arts om spel för smarttelefoner

Paradox Entertainment och Chillingo, en division inom Electronic Arts Inc (NASDAQ: ERTS), har slutit utgivningsavtal om mobilspel för smarttelefoner och handdatorer. Första spelet är ”Conan: Tower of the Elephant” med beräknad lansering under sommaren.

– Vi är mycket glada att jobba tillsammans med en branschledare som Chillingo. Kombinationen av vår rättighetsportfölj och Chillingos position på marknaden ger oss nästintill obegränsade möjligheter till mobil underhållning, säger Fredrik Malmberg, vd för Paradox Entertainment.

Det första spelet som Chillingo ger ut är “Conan: Tower of the Elephant”, baserat på Robert E. Howards originalberättelse. Som Conan smyger du dig genom gränderna i Arenjun, City of Thieves, in i det mystiska Tower of the Elephant, kämpar mot monster och undviker fällor för att till slut nå den tillfångatagna Yag-Kosha och den elake trollkarlen Yara.

Spelet är utvecklat av Dogtown Studios på uppdrag av Paradox Entertainment. Spelet använder Dogtown Studios egenutvecklade 3D-spelmotor för iPhone, A2SA. Spelare med iPhone 4 och dess ”retina display” får bästa möjliga spelupplevelse med högupplöst grafik.

Spelet kommer att använda Chillingos plattform för sociala spel, Crystal, som möjliggör för spelare att jämföra bragder (achievements) i spelet och sin placering på topplistor, samt att lätt dela med sig av sin framgång genom till exempel Facebook och Twitter.

Spelets hemsida, för närvarande under utveckling inför lansering, är http://www.conanthegame.com.

Om Paradox Entertainment AB
Rättighetsbolaget Paradox Entertainment utvecklar och licensierar främst karaktärsbaserade varumärken, såväl egenägda som inlicenserade. Bolaget är även licensagent för externa rättigheter. Verksamheten drivs till stor del genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Varumärkena exploateras bland annat i form av filmer, tv-program, böcker, serietidningar, datorspel, internet/mobilspel, leksaker och samlarföremål. Företaget äger bland annat Robert E Howards berättelser och karaktärer, till exempel Conan the Barbarian, Kull, Bran Mak Morn och Solomon Kane. Totalt innehåller rättighetsportföljen runt 1 000 berättelser och karaktärer. Bland Bolagets aktuella produktioner finns filmerna Conan, Buck Rogers och Chariots of the Gods. Paradox Entertainment AB handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE0000598054) med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser.

Om Chillingo
Chillingo, en division inom Electronic Arts, är en ledande utgivare av mobilspel. Bolaget ger ut innovativa spel och programvara för olika plattformar. Bland populära iPhone-, iPod touch- och iPad-titlar finns Cut the Rope™, Angry Birds™, Helsing's Fire, Predators™, Ice Age: Dawn of the Dinosaurs™, Minigore, iDracula och Modern Conflict. Senaste nytt från  Chillingo finns på www.twitter.com/chillingo och www.facebook.com/chillingo.

Om Electronic Arts
Electronic Arts (NASDAQ:ERTS) är en ledare inom global interaktiv underhållning. Bolagets spelfranchises finns såväl i butik som digitala produkt, nedladdningsbar till spelkonsoler, datorer, mobiltelefoner och handdatorer. EA har fler än 100 miljoner registrerade spelare och är verksamt i 75 länder. Redwood City, Kalifornien-baserade EA offentliggjorde GAAP nettointäkt på 3,6 miljarder USD för fiskala 2011 (1 april 2010 till 31 mars 2011). EA är känt för kritikerrosade storsäljare som The Sims™, Madden NFL, FIFA Soccer, Need for Speed™, Battlefield och Mass Effect™. För mer information om EA, gå till http://info.ea.com. Electronic Arts Inc äger varumärkena The Sims och Need for Speed. EA International (Studio and Publishing) Ltd äger varumärket Mass Effect. Varumärkena John Madden, NFL och FIFA ägs av respektive ägare och används med tillstånd.

Fredrik Malmberg
         Verkställande Direktör