Kommuniké från extra bolagsstämma i PledPharma AB

Stockholm, 2011-05-24 14:12 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Vid extra bolagsstämma i PledPharma AB (publ) den 24 maj 2011 fattades beslut om att godkänna styrelsens beslut av den 6 maj 2011 om en företrädesemission av aktier.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om en nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna, vilken kan öka aktiekapitalet med ett belopp om högst 417 754,80 kr kronor och antalet aktier med högst 7 937 341. Villkoren för emissionen innebär att en befintlig aktie i PledPharma berättigar till tre (3) teckningsrätter. Fem (5) teckningsrätter ger rätt att teckna en (1) ny aktie (företrädesrätten). Teckningskursen är 15,50 kronor per aktie, vilket innebär att nyemissionen kommer att tillföra PledPharma upp till cirka 123 miljoner kronor före emissionskostnader.

Avstämningsdag hos Euroclear Sweden AB för erhållande av teckningsrätter är den 30 maj 2011. Detta innebär att PledPharma-aktien kommer att handlas exklusive teckningsrätt från och med den 26 maj 2011. Teckningsperioden kommer att löpa från och med den 1 juni 2011 och till och med den 17 juni 2011. Aktieägare som väljer att inte delta i nyemissionen kommer att få sin ägarandel utspädd med upp till 37,5 procent, men har möjlighet att ekonomiskt kompensera sig för utspädningseffekten genom att sälja sina teckningsrätter.

Teckning utan företrädesrätt skall ske på särskild teckningslista under samma period som ovan. Intresseanmälan att teckna aktier utan stöd av teckningsrätter görs på anmälningssedel som ifylls, undertecknas och skickas eller lämnas till Erik Penser Bankaktiebolag med adress Emissionsavdelningen/PledPharma, Biblioteksgatan 9, Box 7405, 103 91 Stockholm.

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att för tiden intill slutet av nästa årsstämma välja Eva Redhe Ridderstad till ny styrelseledamot.

Eva Redhe Ridderstad är senior advisor i Yggdrasil AB och styrelseledamot i Orc Group AB, MQ Holding AB, Endomines AB, Probi AB, Axel Christiernsson International AB, T.A.M. Group AB, Temaplan Asset Management Holding AB, Redhe Financial Communications AB, styrelsesuppleant i Touring Exhibitions Sweden AB samt ordförande i stiftelsen Framtidens Kultur.

Eva Redhe Ridderstad var tidigare VD och styrelseordförande i Erik Penser Fondkommission. Eva Redhe Ridderstad har även varit styrelseledamot i bland annat Intellecta AB och Q-Med AB. Eva Redhe Ridderstad är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm.

Stämman beslutade även enligt styrelsens förslag att styrelsearvode per ledamot från årsstämman står fast med det tillägget att arvode till Eva Redhe Ridderstad skall utgå med 200 000 kronor.

Vidare beslutades att styrelseledamot skall, om skattemässiga förutsättningar finns för fakturering samt under förutsättning att det är kostnadsneutralt för PledPharma, ges möjlighet att fakturera styrelsearvodet via bolag. Om styrelseledamot fakturerar styrelsearvode via bolag skall arvodet justeras för sociala avgifter och mervärdesskatt enligt lag så att kostnadsneutralitet uppnås för PledPharma.

Preliminär tidsplan för företrädesemissionen

25 maj 2011 Sista dag för handel i PledPharma aktien med rätt att erhålla teckningsrätter
26 maj 2011 Prospekt offentliggörs
30 maj 2011 Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen, dvs. aktieägare som denna dag är registrerade i aktieboken erhåller teckningsrätter
1-14 juni 2011 Handel med teckningsrätter
1-17 juni 2011 Teckningsperiod

Åtaganden och rådgivare
93 miljoner kronor av nyemissionen är säkrad genom teckningsförbindelser och avsiktsförklaringar från befintliga och tillkommande ägare. Erik Penser Bankaktiebolag är finansiell rådgivare till PledPharma i samband med nyemissionen. Erik Penser Bankaktiebolag är även bolagets Certified Adviser.

För ytterligare information kontakta:

Jacques Näsström, VD PledPharma AB, tfn 073 713 09 79

Michaela Johansson, CFO PledPharma AB, tfn 070 926 17 75

Om PledPharma

PledPharma utvecklar terapier för svåra sjukdomar. Genom att minska allvarliga biverkningar och förbättra livskvaliteten effektiviserar bolagets läkemedel behandling med etablerade terapier. Eftersom PledPharmas projekt utgår från en kliniskt väl etablerad produktklass fokuseras utvecklingsarbetet till kliniska studier. PledPharma har för närvarande två projekt i klinisk Fas II, ett vid behandling av tjock- ändtarmscancer och ett vid behandling av akut hjärtinfarkt. Båda produkterna har möjlighet att tillgodose ett mycket stort medicinskt behov och har också en stor marknadspotential. Aktien är noterad på marknadsplatsen First North under kortnamnet ”PLED” med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser. För mer information, se http://www.pledpharma.se

Kommunike fran extra bolagsstamma i PledPharma AB 110524.pdf