IDEX øker bemanningen og trapper opp mot volumproduksjon

Oslo, 24. oktober 2011: På grunn av høyt og stigende aktivitetsnivå, har IDEX nå gjennomført fem nyansettelser etter at selskapet på forsommeren annonserte etter ytterligere ansatte.

- Vi fikk god respons, og vi har vurdert, intervjuet og testet en rekke kvalifiserte kandidater. Ansettelsene er nå i havn, og de fem nye medarbeiderne begynner i disse dager og tidlig på nyåret, sier adm.dir. Ralph W. Bernstein i IDEX.

Rekrutteringen avspeiler det høye og økende aktivitetsnivået i selskapet. Antall kundeprosjekter er økende etter at selskapet i første halvår meldte om ordre fra Validus, deltakelse i eGo-prosjektet samt fem nye samarbeidsavtaler om bruk at IDEX patenterte og prisbelønte SmartFinger® Film fingeravtrykksensor. I tillegg har flere enn ti potensielle kunder på forespørsel fått levert ulike varianter av utviklingsmoduler og sensorer som de prøver ut før de eventuelt inngår et formalisert samarbeid med IDEX.

- Kundene behøver teknisk assistanse fram til og etter at de bestemmer seg for å inngå et formalisert samarbeid med oss om bruk av vår fingeravtrykkteknologi i sine produkter, fortsetter Bernstein.

Produksjonskapasiteten bygges opp
- Opptrapping til volumproduksjon har vist seg krevende og lærerikt for oss som utviklingsselskap, sier Bernstein.

- Vi ferdigstilte leveransen av vår første ordre for flere uker siden. Våre produksjonspartnere brukte fullskala produksjonsutstyr i produksjon av komponentene og sammenstillingen. Blant annet ble sensorsubstratet lagt ut på glassplater på 60 ganger 60 centimeter. Dette gav oss, ikke uventet, noen overraskelser og nyttige erfaringer, sier han.

De nye medarbeiderne blir et verdifullt tilskudd av kompetanse og kapasitet i den videre opptrappingen til volumproduksjon.

Smarttelefoner neste?
IDEX har de siste to år satset på engangspassord- og kortmarkedet, hvilket innbærer ulike varianter av engangspassordbrikker samt ID-kort og smartkort. Dette markedet er i størrelsesorden over 2 milliarder enheter årlig, der biometriske enheter forventes å oppnå en økende andel når utstederne og brukerne erkjenner fordelene med fingeravtrykkbasert autentisering.

Neste bølge er antakelig autentisering med fingeravtrykk på smarttelefoner. Dette forventes å bli brukt til en rekke identifiserings- og betalingsløsninger. Dessuten øker beskyttelsesbehovet for data på selve telefonen dramatisk ved at en smarttelefon er en datamaskin som inneholder eller gir tilgang til kritiske og sensitive data.

IDEX har mottatt flere innledende forespørsler fra aktører knyttet til mobilmarkedet.

- Vår SmartFinger Film-sensor har designmessig en konkurransefordel foran konvensjonelle arealsensorer samtidig som mobilmarkedet er attraktivt for en silisiumbasert versjon av SmartFinger, sier Bernstein.

- Den allerede inngåtte avtalen med S.I.C. Biometrics gjelder en enhet som koples på for eksempel iPhone og iPad fra Apple, og vi forventer at produsentene senere vil komme til å bygge sensoren inn i selve telefonen.

IDEX pressekontakt
Ralph W. Bernstein, adm.dir., tel+47 9305 9303, ralph.bernstein@idex.no

Om IDEX ASA
IDEX ASA er et norsk allmennaksjeselskap som arbeider med fingeravtrykkteknologi. Selskapets visjon er å sikre brukerne en trygg, sikker og brukervennlig anvendelse av personlig ID.

IDEX har utviklet den prisbelønte SmartFinger Film teknologiplattformen som omfatter et patentert bildeprinsipp, målemetode og brikkedesign for behandling av fingeravtrykk. Ved at SmartFinger Film kombineres med programvare­løsninger for bildebehandling og autentisering blir det mulig å ha såkalt on-device innrullering, lagring av bildet samt verifikasjon i en og samme modul. SmartFinger Film-sensoren er tynn og bøyelig og kan spesialtilpasses ulike anvendelser så som engangspassord-brikker, smartkort, ID-kort, adgangskontroll­enheter og biometriske brikker. SmartFinger-teknologien er tilgjengelig for kunder gjennom lisensieringsprogram eller som SmartFinger Film sensorenheter som kan bygges inn i kundens produkt.

IDEX ASA (ticker IDEX) er notert på markedsplassen Oslo Axess ved Oslo Børs. Ytterligere informasjon på engelsk finnes på www.idex.no eller ved å kontakte IDEX på mailbox@idex.no .