IDEX tildelt europeisk finansiering av internasjonalt prosjekt for utvikling av sikrere smartkort

Oslo, 12. januar 2012: IDEX ASA og selskapets franske samarbeidspartner UINT er tildelt støtte fra det europeiske Eurostars-programmet. Det godkjente prosjektet fikk svært rosende omtale i den internasjonale evalueringen.

Målet er å utvikle et smartkort med fingeravtrykksensor som enkelt kan produseres i eksisterende linjer for masseproduksjon av kort. Dette vil være et viktig skritt for å utnytte potensialet til IDEX SmartFinger® Film, som er en svært tynn og bøyelig fingeravtrykksensor.

Det biometriske smartkortet vil blant annet være beregnet på nye løsninger for kontaktløs betaling ved hjelp av såkalt NFC-teknologi (near field communication).

- Resultatet blir vesentlig sikrere smartkort enn dem som brukes nå. Innføring av SmartFinger Film sikrer at kun den rette eieren kan bruke kortet. Avlesningen og verifiseringen av fingeravtrykket skjer på kortet. Ingen personlig informasjon blir overført, slik at personvernet ivaretas, sier Ralph W. Bernstein, adm.dir. i IDEX.

Prosjektet er planlagt med en varighet på to år og har en samlet kostnadsramme i overkant av 12 millioner kroner, omtrent likt fordelt mellom partnerne. Den innvilgede støtten vil dekke om lag halvparten av kostnadene.

Prosjektforslaget fra IDEX og UINT ble rangert som nummer én blant de norske søknadene og nummer fem i Europa blant flere hundre søknader i den siste Eurostars-tildelingen. Først ble prosjektets tekniske aspekter evaluert av to uavhengige eksperter. Deretter ble prosjektsøknaden rangert av et internasjonalt evalueringspanel bestående av utvalgte medlemmer blant de 39 medlemslandene

De eksterne ekspertene ga prosjektet svært positiv omtale: "Fremragende søknad fra to SMB-er med en svært god prosjektplan. (Red. anm.: SMB= små og mellomstore bedrifter.) Mulighet for vesentlige fremskritt. Representerer en ny markedsorientert løsning innen banktransaksjoner. Teknologisk risiko er høy. Markedet som adresseres er enormt. Strategisk viktig for begge parter."

- Dette er en sterk og klar anerkjennelse av det arbeidet IDEX har gjort med å utvikle SmartFinger-teknologien og ikke minst av at denne teknologien bidrar til å løse problemene forbundet med kortsvindel og ID-tyveri, sier Bernstein. - Den teknologiske risikoen følger av at dette er nyvinnede teknologi, og er ett av kriteriene for at vi tildeles støtte, legger han til.

Eurostars er et felles initiativ fra EUREKA og EU-kommisjonen for å styrke forskning i små og mellomstore bedrifter. Prosjektene som godkjennes blir finansiert av de respektive landene og av EU.

EUREKA er et europeisk nettverk for innovasjon. Hensikten er å styrke europeisk konkurranseevne ved å stimulere markedsorientert forskning og utvikling. EUREKA er mer markedsorientert enn de store forskningsprogrammene i EU. EUREKA ble etablert i 1985 og har i dag medlemmer i området fra Irland til Russland og fra Norge til Kypros og Israel.

IDEX pressekontakt

Adm.dir. Ralph W. Bernstein, +47 9305 9303, ralph.bernstein@idex.no.

Om IDEX

IDEX ASA er et norsk allmennaksjeselskap som arbeider med fingeravtrykkteknologi. Selskapets visjon er å sikre brukerne en trygg, sikker og enkel anvendelse av personlig ID. IDEX har utviklet den prisbelønte SmartFinger Film teknologiplattformen som omfatter et patentert bildeprinsipp, målemetode og brikkedesign for behandling av fingeravtrykk. SmartFinger Film gjør det mulig å ha såkalt on-device innrullering, lagring av bildet samt verifikasjon i en og samme modul. SmartFinger Film-sensoren er tynn og bøyelig og kan spesialtilpasses ulike anvendelser så som engangspassord-brikker, smartkort, ID-kort, adgangskontrollenheter og biometriske brikker. SmartFinger-teknologien er tilgjengelig for kunder gjennom lisensieringsprogram eller som SmartFinger Film sensorenheter som kan bygges inn i kundens produkt. Ytterligere informasjon på engelsk finnes på www.idex.no eller ved å kontakte IDEX på mailbox@idex.no.

Om UINT

UINT er et designhus for elektroniske kort. Selskapet utvikler, designer og produserer aktive smartkort for salg i egne kanaler og for sine kunder. UINT tar sikte på å bli ledende innen såkalt embedded elektronikk i ulike elektroniske enheter, særlig kort i ISO-format som er autonome og har batteri. UINT utfører forskning og utvikling av elektronikk, sikre transaksjoner og produksjon av smartkort. Selskapets erfarne teknologer og ingeniører behersker alle prosessene i produktenes livssyklus fra opprinnelig ide til produksjon. UINT holder til i Orsay, Frankrike. UINT deltar i flere klynger, blant disse er System@tic, Scientipôle Initiative, PÔLE TES og Optics Valley. UINT ble etablert i 2008 og er privateid. For ytterligere informasjon, besøk www.uint.fr eller kontakt UINT på contact@unint.fr.

--o--