AKVA group ASA - 2Q 2012 finansiell rapportering - Stødig i et rolig market

AKVA group oppnådde en omsetning på 211.5 MNOK (222.5 MNOK) i andre kvartal 2012. EBITDA var 10.0 MNOK (14.0 MNOK) og EBIT endte på 1.6 MNOK (6.0MNOK) i kvartalet.

"AKVA group leverte et stødig operasjonelt og finansielt resultat i et heller rolig market i andre kvartal 2012. Totalt sett, tatt det rolige markedet i betraktning, så er vi fornøyde med at vi fortsetter å levere positive marginer og positive resultat. Fremover ser vi optimistiske signaler i markedet, spesielt i den Nordiske regionen, sier konsernsjef i AKVA group ASA Trond Williksen.

Det Nordiske markedet og Chile var hoveddriverne på inntektssiden i andre kvartal 2012. Nordic økte inntektene sammenlignet med første kvartal i 2012. Inntektene i Chile stabiliserer seg på et høyt nivå i kvartalet. Eksport utgjør en spennende mulighet til tross for relativt lav aktivitet i fremvoksende markeder i andre kvartal 2012. Software fortsetter å levere solide marginer.

Fokus på balansen fortsetter å gi resultater og alle relevante nøkkeltall har forbedret seg i andre kvartal 2012. AKVA group har økt sin kassekreditt i Sandnes Sparebank med 25 MNOK til en total ramme på 90 MNOK. Dette øker vår finansielle fleksibilitet ytterligere, derav også vår evne til å vokse i tiden som kommer.

Totale eiendeler og total egenkapital var henholdsvis 738.9 MNOK og 346.9 MNOK ved slutten av kvartalet. Dette resulterte i en egenkapital prosent på 46.9% versus 44.9% ved inngangen til året.

Ordrereserven ved slutten av andre kvartal var 253 MNOK (328 MNOK). Ordrereserven har vært på et relativt stabilt nivå siden utgangen av tredje kvartal 2011. Dette til tross for roligere marked i denne perioden.

Det er positive signaler i Nordiske markedet fremover. Dette på grunn av positive utsikter på middels- til lang sikt for oppdrett av laks. Chile er forventet å stabilisere virksomheten på et relativt høyt nivå ut året, men med mer usikkerhet for de kommende kvartalene. Vi forventer forbedrede resultat i UK and Canada ut året.

AKVA group fortsetter å være "hands on" i andre halvdel av 2012, og vil justere operasjonene i henhold til markedsutviklingen med fokus på langsiktige resultater, marginer og kundeforhold. Fokus på å bygge service- og ettersalg markedet som et nøkkelsegment fortsetter. Den finansielle situasjonen er nå komfortabel, men vi vil fortsette å ha sterk fokus på arbeidskapital og "cash management".

Om AKVA group
AKVA group er en verdensomspennende teknologipartner og leverandør av teknologi og service til akvakulturindustrien. Selskapet har mer enn 700 ansatte, kontorer i 8 land og virksomheten hadde en omsetning på omlag 900 MNOK i 2011. Vi er et børsnotert privateid selskap og opererer i en av verdens raskest voksende industrier. AKVA group leverer alt fra enkle komponenter til komplette løsninger for både sjø og landbasert oppdrett. AKVA group er anerkjent som pioner og teknologileder gjennom mer enn 30 år og hovedkontoret ligger på Bryne i Norge.

Datert: 15. august 2012
AKVA group ASA