AKVA group ASA - 3Q 2012 finansiell rapportering - Hovedpunkter fra kvartalet

AKVA group oppnådde en omsetning på 202.0 MNOK (226.7 MNOK) i tredje kvartal 2012. EBITDA var 12.5 MNOK (22.0 MNOK) og EBIT endte på 4.2 MNOK (13.8 MNOK) i kvartalet.

"Vi oppnådde et operasjonelt og finansielt resultat i henhold til våre forventninger i tredje kvartal 2012. Aktiviteten var preget av lave laksepriser som påvirket investeringene hos våre kunder, spesielt i Chile. Total ordreinngang for konsernet endte på samme nivå som i tredjekvartal 2011. Vi opplevde vekst i ordreinngangen i slutten av kvartalet, og vi ser positive signaler i markedet, spesielt i den nordiske regionen», sier konsernsjef i AKVA group ASA Trond Williksen.

Det Nordiske markedet og Chile fortsetter å være våre hoved drivere på inntektssiden i tredje kvartal 2012. Nordic hadde inntekter på samme nivå som i andre kvartal. Inntektene i Chile stabiliserer seg på et relativt høyt nivå. Eksport fortsetter å utgjøre en spennende mulighet til tross for få leveranser i fremvoksende markeder de siste månedene. Software fortsetter å levere solide marginer.

Totale eiendeler og total egenkapital var henholdsvis 667.3 MNOK og 346.5 MNOK ved slutten av tredje kvartal. Dette resulterte i en egenkapital prosent på 51.9% versus 44.9% ved inngangen til året.

Ordrereserven ved slutten av tredje kvartal var 200 MNOK (260 MNOK) og ordreinngangen i kvartalet var på 149 MNOK (146 MNOK).

Tradisjonelt så er fjerde kvartal det mest utfordrende kvartalet på grunn av sesong effekter, spesielt i det nordiske markedet. Denne effekten er forventet også i år tross god ordreinngang i slutten av tredje kvartal og i begynnelsen på fjerdekvartal. Ordrene signert de siste ukene er hovedsakelig for levering i første og andre kvartal 2013 og vil ha begrenset effekt i fjerde kvartal. Chile ser ut til å stabilisere seg på et relativt høyt volum ut året, men med mer usikkerhet knyttet til 2013. Vi forventer forbedret resultat fra UK and Canada.

AKVA group fortsetter å være "hands on", og vil justere driften i henhold til markedsutviklingen med fokus på langsiktige resultater, marginer og kundeforhold. Vi fortsetter å bygge service- og ettersalgs markedet og anser dette som et sentralt forretningsområde i fremtiden. Den finansielle situasjonen i konsernet er nå robust, men vi vil fortsette å ha fokus på arbeidskapital og "cash management".

Om AKVA group
AKVA group er en teknologi- og service partner til akvakulturindustrien i hele verden. Selskapet har mer enn 700 ansatte, kontorer i 8 land og en omsetning på omlag 900 MNOK i 2011. Vi er et børsnotert selskap og opererer i en av verdens raskest voksende industrier. AKVA group leverer alt fra enkle komponenter til komplette løsninger for både sjø og landbasert oppdrett. AKVA group er anerkjent som pioner og teknologileder gjennom mer enn 30 år og hovedkontoret ligger på Bryne i Norge.

Datert: 31. oktober 2012
AKVA group ASA