650 tonns fôrflåte solgt til Bremnes Seashore AS

AKVA group ASA har nylig inngått kontrakt for levering av en 650 tonns Panorama fôrflåte til Bremnes Seashore AS. Dette er verdens største stålflåte i sitt slag, med en fôrkapasitet på 650 tonn og med 5 fôringslinjer.

Flåten har tidsriktig design og moderne fasiliteter og er blant annet utstyrt med stor kran, automatisk silolukeåpning, Akvasmart fôringsanlegg og 60m3 ensilasjesystem. Flåten skal ligge ved Gissøysundet vest for Bømlo. Lokaliteten har tillatelse på en stående biomasse på 3210 tonn laks, som under gode forhold gir en daglig utfôring på 30-35 tonn pr dag.

Bremnes Seashore har i dag 3 anlegg for produksjon av settefisk og har oppdrettslokaliteter spredd over flere kommuner i Rogaland, Sunnhordland og Hardanger. Totalt har Bremnes Seashore aktivitet på 20 steder i 9 forskjellige kommuner. De siste 8 årene har Bremnes Seashore økt produksjonen fra ca 10 tusen tonn til ca 30 tusen tonn pr år. Mesteparten av denne produksjonsøkningen er tatt ut på lokaliteter som ligger eksponert til i ytre deler av Boknafjorden og på vestsiden av Bømlo.

«I framtiden ser vi for oss et behov for stadig større og mer eksponerte lokaliteter enn dem vi har i dag. For å imøtekomme dette behovet trenger vi fôrflåter som er eget for slike lokaliteter. Når vi nå valgte flåtetype og leverandør, var design på flåte, fôrlager kapasitet, fôringsanlegg og gode fleksible løsninger på ensilasje helt avgjørende», sier Jørn-Rune Bruun, Regionssjef i Bremnes Seashore.

«Vi har hatt et nært samarbeid med Bremnes i mange år, og vi ser på denne kontrakten som en stor tillitserklæring til det samarbeidet vi har og det vi har levert så langt. Denne kontrakten innebefatter også opsjon på levering av en tilsvarende stålflåte tidlig høsten 2013» sier Stig Martin Bø, Sales Manager i AKVA group.

AKVA group har levert mer enn 260 fôrflåter til ulike lokasjoner i verden. Flere tiårs erfaring har gjort AKVAgroup til en kvalifisert partner og leverandør av driftssikre og kostnadseffektive fôrflåter.