PCI Biotech: Modifikasjoner i ENHANCE-studien

Oslo, 10.desember 2012 - PCI Biotech (PCIB) melder i dag at selskapet vil modifisere studieprotokollen for ENHANCE-studien i pasienter med hode-/halskreft. Det benyttes nå to forskjellige belysningsmetoder i studien; overflatebelysning og en metode der svulsten blir belyst fra innsiden. ENHANCE-studien vil fortsette å inkludere pasienter hvor svulsten kan belyses med overflatebelysning, mens behandlingsprosedyren der svulstene belyses fra innsiden vil bli optimalisert.

Foreløpige funn fra noen av pasientene som er inkludert i ENHANCE-studien indikerer at behandlingen med belysning inne i svulsten gir sterkere lokal behandlingseffekt enn forventet og ønsket, og sterkere behandlingseffekt enn det som ble observert i fase I/II-studien på University College Hospital i London, UK. En uavhengig komité (Independent Data Monitoring Board), som overvåker studien, har derfor anbefalt for selskapet at behandlingsprosedyren der svulstene belyses innenfra bør optimaliseres før flere pasienter blir behandlet med denne metoden.

Selskapet igangsetter nå en prosess for å finne ut hvordan prosedyren for belysning av svulstene innenfra kan optimaliseres, og evaluere mulige endringer i protokollen for å kunne utvikle Amphinex i kombinasjon med bleomycin raskere.

Utviklingen av Amphinex i kombinasjon med gemcitabin i behandling av gallegangskreft, og utviklingen av PCI brukt for å forsterke effekten av vaksiner gjennomføres i henhold til plan. Den nye informasjonen om effektene ved belysning inne i svulstene vil bli tatt hensyn til i doseeskaleringsdelen av den kliniske studien i pasienter med gallegangskreft.

Om PCI Biotech:
PCI Biotech er et norsk bioteknologiselskap som utvikler en ny lysdirigert metode for levering av legemidler i kroppen, basert på selskapets patenterte teknologi, fotokjemisk internalisering (PCI). Teknologien, som ble utviklet på Radiumhospitalet, medfører at man først injiserer Amphinex® og deretter injiserer et terapeutisk legemiddel. Når de syke cellene blir belyst vil cellenes endosomer bli ødelagt, og dermed frigjøres legemiddelet inni cellene.

PCI-teknologien kan forbedre leveringen av alle molekyler som tas opp i cellene gjennom endocytose. Dette inkluderer de fleste makromolekyler, antistoffer, nanopartikler, samt noen tradisjonelle legemidler.

PCI Biotech følger en strategi som går ut på å skape verdier gjennom å forbedre effekten av eksisterende legemidler mot kreft, samt å bidra til å realisere det store potensialet i nye terapiformer som terapeutiske vaksiner. PCI Biotech's første kliniske studie kombinerer fotosensitiseren Amphinex med cellegiften bleomycin. Andre studier er planlagt for leveranse av andre legemidler i relevante indikasjoner.

Se www.pcibiotech.com for mer informasjon.

Kontakt informasjon:
PCI Biotech Holding ASA, Strandveien 55, N-1366 Lysaker v/
Per Walday, administrerende direktør (pw@pcibiotech.no), Mobil: +47 917 93 429
Bernt-Olav Røttingsnes, finansdirektør (bor@pcibiotech.no), Mobil: +47 913 47 021