AKVA group ASA: 4Q 2012 finansiell rapportering

Utfordrende lav-sesong i Q4 - positive utsikter

AKVA group oppnådde en omsetning på 174.3 MNOK (191.0 MNOK) i fjerde kvartal 2012 med en EBITDA på -4.4 MNOK (3.2 MNOK).

"Q4 har som normalt vært et lav-sesong kvartal for AKVA group. Kvartalet karakteriseres av lav aktivitet i leveranser til merd basert akvakultur. Dog har i har opplevd sterk ordreinngang for leveranse i 2013 og ser positive signaler i markedet, spesielt i den nordiske regionen. Det landbaserte teknologisegmentet er vesentlig styrket gjennom oppkjøpet av 70 prosent av aksjene i Plastsveis AS. Dette segmentet er nå godt posisjonert for fremtidig lønnsom vekst», sier konsernsjef i AKVA group ASA Trond Williksen.

Det merd baserte teknologisegmentet var påvirket av rolige markedsforhold gjennom året og lav ordrebok i begynnelsen av det fjerde kvartalet. Q4 er lavsesong for leveranser av teknologi og service i det Nordiske markedet som er det største av våre geografiske markedssegmenter.

Gjennom kvartalet opplevde vi et noe redusert aktivitetsnivå i Chile sammenlignet med samme periode i fjor. Roligere aktivitet i det Chilenske markedet er forklart med at våre kunder er negativt påvirket av lave priser på laks, ørret og coho.

I fremvoksende markeder (all aktivitet i eksport segmentet utenom Scotland og Tyrkia) har det vært begrenset med leveranser i Q4. Interessen fra nye markeder er økende og vår innsats for å utvikle dette området fortsetter. Fremvoksende markeder utgjør et interessant markeds potensial for AKVA group.

Software fortsetter å levere stabil topplinje og solide marginer. Vi fortsetter å investere i utvikling av nye produktmoduler for lansering i 2013. Det er forventet at nye produktmoduler vil fortsette å styrke de finansielle resultatene til Software segmentet fremover.

Det landbaserte teknologisegmentet er posisjonert for fremtidig lønnsom vekst og vesentlig styrket gjennom oppkjøpet av 70 prosent av aksjene i Plastsveis AS i Q1 2013. Plastsveis AS er en ledende aktør innen installering av landbaserte anlegg i Norge. Oppkjøpet er et naturlig steg for å styrke det landbaserte området i konsernet, og vil gi AKVA group en sterk posisjon i markedet når det gjelder leveranser av en rekke løsninger til landbasert akvakultur. Plastsveis AS er et godt drevet selskap med solid kompetanse og operasjonell kapabilitet på sitt område. Selskapet vil gi vesentlige synergier sammen med vår eksisterende landbaserte virksomhet og også sammen med vår virksomhet i Helgeland Plast AS. Oppkjøpet er betinget av endelig godkjenning fra Konkurransetilsynet.

Det har vært en sterk ordreinngang i kvartalet spesielt i det nordiske markedet. Sammenlignet med samme kvartal i fjor så har ordreinngangen vært markant høyere. Ordrereserven ved slutten av fjerde kvartal var 306 MNOK (255 MNOK) og ordreinngangen i kvartalet var på 279 MNOK (186 MNOK).

Totale eiendeler og total egenkapital var henholdsvis 672.6 MNOK og 325.3 MNOK ved slutten av fjerde kvartal. Dette resulterte i en egenkapital prosent på 48.4% versus 44.9% ved inngangen til året.

Egersund Group AS har i egen børsmelding uttalt at deres investering i AKVA group ASA reflekterer en langsiktig forpliktelse som en industriell majoritets eier. Deres mål er å delta i en fortsatt utvikling av AKVA group ASA som en ledende teknologi og service partner til den internasjonale akvakultur næringen, til fordel for alle aksjonærer i selskapet. Egersund Group AS har ingen intensjoner om å øke sin eierandel i AKVA group ASA eller å ta AKVA group ASA av Oslo Børs. Forutsatt den forventede utviklingen av verdiene i AKVA group ASA så har Egersund Group AS til hensikt, når tiden er riktig, å selge en del av aksjene i AKVA group ASA med formål å øke attraktiviteten for alle aksjonærene i selskapet.

Det er positive utsikter i det nordiske markedet i 2013 på grunn av høye laksepriser og en optimistisk forventning til inntjening i tiden fremover. Vi har opplevd høyt aktivitetsnivå i markedet inn i 2013. Langsiktige forventninger til det Chilenske markedet fortsetter å være gode og AKVA har en sterk posisjon som den ledende teknologi og service partneren i den Chilenske næringen. AKVA har i Q1 2013 åpnet et nytt kontor i Tasmania. Dette er en forsiktig inntreden inn i det Australske og New Zealandske markedet. Vi forventer forbedringer i aktivitetene i nye eksport markeder. En ny kontrakt med Russian Sea-Aquaculture LLC for levering av et komplett AKVA merd anlegg for installering i Murmansk regionen ble signert i slutten av desember 2012.

AKVA group fortsetter arbeidet med å bygge service- og ettersalg og anser dette som et sentralt forretningsområde i fremover. Dette gjelder for alle regioner så vel som for alle forretningsområder. Vårt sterke fokus på arbeidskapital og likviditetsstyring fortsetter in i de første månedene av 2013.

Om AKVA group

AKVA group er en teknologi- og service partner til akvakulturindustrien i hele verden. Selskapet har mer enn 650 ansatte, kontorer i 9 land og en omsetning på 832 MNOK i 2012. Vi er et børsnotert selskap og opererer i en av verdens raskest voksende industrier. AKVA group leverer alt fra enkle komponenter til komplette løsninger for både sjø og landbasert oppdrett. AKVA group er anerkjent som pioner og teknologileder gjennom mer enn 30 år og hovedkontoret ligger på Bryne i Norge.

Datert: 27. februar 2013

AKVA group ASA