AKVA group ASA: 1Q 2013 finansiell rapportering

Forbedring fra forrige kvartal - solid ordrebok

AKVA group oppnådde en omsetning på 222.1 MNOK (243.7 MNOK) i første kvartal 2013 med en EBITDA på 10.4 MNOK (39.7 MNOK).

"Det har vært en sterk vekst i det nordiske markedet med forbedret omsetning og fortjeneste i første kvartal. Samtidig har det vært en nedgang i Chile, Canada og Skottland. Totalt sett er det underliggende operasjonelle resultatet på samme nivå som i Q1 2012. En viktig milepel for eksport til nye markeder er oppnådd med den signerte kontrakten til NPC i Saudi Arabia i Q1. Den totale ordreinngangen i kvartalet er god», sier konsernsjef i AKVA group ASA Trond Williksen.

Det merd baserte teknologisegmentet opplevde en solid vekst i det nordiske segmentet i Q1. Samtidig fikk man som forventet en nedgang i omsetningen i Chile i Q1. Nedgangen er forklart med lave priser på laks, ørret og coho i tillegg til finansiell og biologisk usikkerhet i Chile. Canada og Skottland hadde en rolig start på året påvirket av lokale utfordringer med fiskehelse. Leveranse og resultatføring av store eksport prosjekt er forskjøvet inn i andre kvartal.

Software fortsetter å levere stabil topplinje og solide marginer, og vi fortsetter å investere i utvikling av nye produktmoduler for lansering i 2013. Det er forventet at nye produktmoduler vil styrke de finansielle resultatene til Software segmentet fremover.

Det landbaserte teknologisegmentet opplevde en markant forbedring i Q1 2013 sammenlignet tidligere kvartal forklart med forbedrede marginer og redusert kostnadsbase. Vi ser at resirkuleringsteknologi er på vei til å bli en moden teknologi. Voksende prospekt masse gir signaler om økt interesse i markedet. Det landbaserte teknologisegmentet er posisjonert for lønnsom vekst og segmentet er styrket gjennom kjøpet av 70% av aksjene i Plastsveis AS i mars 2013.

Det har vært en veldig god ordreinngang i kvartalet spesielt i nordisk- og eksport markedene. Sammenlignet med første kvartal i tidligere år så har ordreinngangen i Q1 vært markant høyere. Ordrereserven ved slutten av første kvartal var 327 MNOK (275 MNOK) og ordreinngangen i kvartalet var på 242 MNOK (235 MNOK).

Totale eiendeler og total egenkapital var henholdsvis 762.2 MNOK (736.5 MNOK) og 337.9 MNOK (341.5) ved slutten av første kvartal. Dette resulterte i en egenkapital prosent på 44.3% (46.4%).

Vi opprettholder vår positive utsikt i det nordiske markedet for de kommende kvartalene. Kraftig økning i lakseprisene i 2013 driver etterspørselen etter teknologi og service. Vi ser positive signaler i Chile etter en signifikant reduksjon i salgsvolum og leveranser i Q1 2013 sammenlignet 2012. Industrien og investeringer i Chile er påvirket av finansiell og biologisk usikkerhet, men kraftig økning i lakseprisene forbedrer situasjonen. Vi følger markedet nøye og justerer i henhold til utviklingen. Vi har moderate forventninger i 2013 til Skottland og Canada på grunn av fiske helse utfordringer. Resultatene fra eksport markedet er forventet å være gode i de neste kvartalene på grunn av leveranser av store prosjekt.

Det pågående arbeidet med å bygge service- og ettersalgs markedet begynner å gi avkastning. Dette er et sentralt område i AKVA group fremover og gjelder for alle regioner så vel som for alle forretningsområder.

Vårt sterke fokus på arbeidskapital og likviditetsstyring fortsetter.

Om AKVA group
AKVA group er en teknologi- og service partner til akvakulturindustrien i hele verden. Selskapet har mer enn 680 ansatte, kontorer i 9 land og en omsetning på 832 MNOK i 2012. Vi er et børsnotert selskap og opererer i en av verdens raskest voksende industrier. AKVA group leverer alt fra enkle komponenter til komplette løsninger for både sjø og landbasert oppdrett. AKVA group er anerkjent som pioner og teknologileder gjennom mer enn 30 år og hovedkontoret ligger på Bryne i Norge.

Datert: 15. mai 2013
AKVA group ASA