2. kvartal 2013: Positive tal og vækst i omsætning for Jobindex

• Fortsat positive tal og vækst i omsætning for Danmarks største jobdatabase – på trods af at der kun er svag bedring i jobmarkedet.
  • Jobindex Media med Computerworld har utilfredsstillende annonceindtægter, men vækst i kursusaktiviteter og indtjening fra disse.
  • Forventninger til omsætning og resultat i 2013 nedjusteres med henhv. 10 og 5 mio.

I andet kvartal 2013 havde Jobindex en periodiseret nettoomsætning på 33 mio kr. Det er en stigning på 14% i forhold til året før, hvor periodens omsætning var 29 mio. kr. En del af væksten stammer fra købet af Computerworld / IDG Danmark i maj måned, hvor Jobindex bevægede sig ind på mediemarkedet og etablerede Jobindex Media. Renser man tallene for effekten af købet, har Jobindex haft en organisk vækst på 4%.

Voksende markedsandel

’Jobmarkedet er kun i svag bedring’, fortæller Jobindex’ direktør Kaare Danielsen: ’Vi forventer, at der på et tidspunkt sker en bedring, hvor virksomhederne igen sætter gang i investeringer og efterspørger flere medarbejdere, men vi har ikke forhåbning om, at det sker hverken i 2013 eller 2014. Vi tror imidlertid på at investere i at styrke organisationen og udvikle nye produkter, så vi er klar når markedet vender, og vi kan heldigvis også tjene penge på det nuværende niveau’, siger Kaare Danielsen, der er tilfreds med den organiske vækst på 4%, der fortæller, at Jobindex fortsat øger sin markedsandel.

Svigtende annonceindtægter

Driftsresultatet for kvartalet blev på 3,9 mio kr, mod 8,3 mio kr i 2012. Bag det lavere resultat står dels de enkeltstående omkostninger, Jobindex havde i forbindelse med tilpasning af organisationen i Computerworld og IDG Danmark, der blev samlet i Jobindex Media, og dels faldende annoncering i Computerworld i perioden.

’Vi fik et markant fald i annonceindtægter i kvartalets slutning, som andre medier også oplevede’, fortæller Kaare Danielsen: ’Det har naturligvis effekt på bundlinjen på kort sigt, men det ændrer ikke på vores strategiske fokus, for vi er overbevist om, at it-markedet – hvor Computerworld står som det stærkeste brand – snart kommer i gang igen. Mange virksomheder har ikke lavet større it-investeringer siden 2008, men det skal til det på et tidspunkt, og da annonceringen følger virksomhedernes it-budgetter, står vi i en god position.'

Vækst i eksisterende og nye kurser

IDG Kurser og de nye aktiviteter i Jobindex Kurser oplever til gengæld en solid og positiv udvikling, og Kaare Danielsen forventer, at denne del af forretningen fortsat vil udvikle sig fint med fortsat vækst.

Nedjusterer forventninger til 2013

Som konsekvens af udviklingen, især hvad angår annonceindtægter i Jobindex Media, nedjusterer Jobindex forventningerne til 2013 til en omsætning på 130 mio. kr. og et driftsresultat på 20 mio. kr, mod den tidligere udmeldte forventede omsætning på 140 mio. kr. og et driftsresultat på 25 mio. kr.

Administrende direktør Kaare Danielsen, Jobindex A/S, tlf: 38323360, kaare@jobindex.dk
         Godkendt rådgiver Jakob Tolstrup Kristensen, Advizer K/S, tlf: 70225033, jtk@advizer.dk

Kvartalsrapport 2. kvartal 2013 v4.pdf