Jobindex Årsrapport for 2013

Jobannoncemarkedet blev halveret under finanskrisen i 2009, men Jobindex A/S klarede sig godt igennem udfordringerne, og har formået at udnytte krisen og det efterfølgende opsving til at erobre markedsandele. I 2013 satte Jobindex ny omsætningsrekord og holder derfor niveauet fra sidste år.

Nettoomsætningen i 2013 blev på 135 mio. kr., en stigning på 19% i forhold til 113 mio. kr. i 2012. Det meste af væksten stammer fra købet af Computerworld / IDG Danmark, hvor Jobindex bevægede sig ind på mediemarkedet og etablerede Jobindex Media. Driftsresultatet før renter og skat blev på 24 mio. kr., hvilket må betegnes som vældigt tilfredsstillende i betragtning af, at jobmarkedet stadig er meget svagt.

Mens Jobindex fastholder det høje niveau, er dette langt fra tilfældet for aviserne og de andre jobdatabaser. De fleste private virksomheder har droppet de dyre avisannoncer og har flyttet jobannoncebudgettet til internettet. Mange virksomheder har samtidig skåret ned på antallet af forskellige jobdatabaser, som de bruger, og de fleste virksomheder foretrækker at annoncere på den jobdatabase, som har det største antal brugere. I 2013 er Jobindex derfor vokset, mens konkurrenternes omsætning samlet set har været faldende.

Renteindtægterne af obligationsinvesteringerne for hele 2013 blev 0,4 mio. kr., svarende til ca. 1% af obligationsbeholdningen. Selv om en forrentning på 1% af obligationerne er bedre end mange andre obligationsinvestorer i 2013, så må det lave renteniveau betragtes som utilfredsstillende. Jobindex ønsker derfor at nedbringe den likvide beholdning, og bestyrelsen vil på generalforsamlingen i lighed med tidligere år foreslå, at der udbetales 30 kr. i udbytte pr. aktie eller i alt 27 mio. kr. De sidste 6 år har Jobindex dermed udbetalt i alt 160 mio. kr. til aktionærerne i form af aktieudbytte og tilbagekøb af aktier.

Jobindex A/S har efter regnskabsårets udløb købt den danske del af den store europæiske jobportal StepStone A/S samt dennes søsterselskab it-jobbank A/S. De tre virksomheder fortsætter som selvstændige selskaber med hver sin kompetence, markedsfokus og organisation. Jobindex har købt den danske del af StepStone samt it-jobbank fra den tyske Axel Springer-koncern, som StepStone har været en del af siden 2009. Med købet af de to selskaber har Jobindex-koncernen nu omkring 200 medarbejdere og omfatter udover Jobindex, StepStone og it-jobbank også Computerworld og IDG Kurser i Danmark samt Jobbsafari i Sverige og Norge.

Administrerende direktør Kaare Danielsen, Jobindex A/S, tlf: 38323360, kd@jobindex.dk
         Godkendt rådgiver Jakob Tolstrup Kristensen, Advizer K/S, tlf: 70225033, jtk@advizer.dk

Årsrapport Jobindex 2013.pdf