Serieproduktionen passerar milstolpen på två miljoner motorekvivalenter

• Serieproduktionen uppnådde rekordhöga 2,2 miljoner motorekvivalenter under mars
  • Ökat bidrag från bensinmotorer och tunga fordon
  • Serieproduktionen var 18 % högre under första kvartalet jämfört med föregående år

[Stockholm, 14 april 2015] - SinterCasts serieproduktion uppräknat till årstakt, passerade i mars milstolpen två miljoner motorekvivalenter genom fortsatt stor efterfrågan på dieselmotorer för bilar, produktionstillväxt av bensinmotorer för bilar, samt fortsatt tillväxt från motorblock och cylinderhuvuden för tunga fordon. Serieproduktionen uppräknat till årstakt uppgick till 2,2 miljoner motorekvivalenter i mars, vilket gav en snittproduktion på 2,0 miljoner motorekvivalenter för det första kvartalet. Ökningen motsvarar en tillväxt på 18 % jämfört med det första kvartalet 2014 och innebär en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 18 % sedan 2007. Mätkoppsleveranserna under det första kvartalet uppgick till 40 500 enheter, vilket är det näst högsta antalet levererade mätkoppar under ett kvartal någonsin.

"Vi har varit nära milstolpen på två miljoner, då vi har uppnått 1,9 miljoner motorekvivalenter i fem av de senaste sju månaderna. Med ökningen av Ford 2.7 liter V6 bensinmotor i Nordamerika samt med den fortsatta tillväxten av de europeiska programmen för tunga fordon, har vi nu med råge passerat gränsen för två miljoner. Tillsammans med de tre nya installationerna som tillkännagavs under det första kvartalet, ger serieproduktionsrekordet en bra start på 2015" säger Dr Steve Dawson, vd för SinterCast. "Från produktionsstarten 1999 av vårt första motorblock, behövde vi elva år för att uppnå gränsen på en miljon motorekvivalenter. Nu har vi uppnått två miljonersgränsen på mindre än fem år och vårt sikte är inställt på tre miljoner."

För mer information:

Dr Steve Dawson
Vd
SinterCast AB (publ)
Tel:  +46 8 660 7750
E-post: steve.dawson@sintercast.com

SinterCast är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst 75 % högre draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med en ungefärlig dubbel utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet gråjärn och aluminium, ger CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hållbarhet samtidigt som motorns storlek, vikt, buller och avgasutsläpp minskas. SinterCasts teknologi, som är installerad i 42 gjuterier i 12 länder, används för storvolymsproduktion av motorblock för bensin- och dieselmotorer och avgaskomponenter för bilar; motorblock och cylinderhuvuden för mellantunga och tunga fordon; samt industrimotorkomponenter till marin-, lokomotiv-, off-road samt stationära motorapplikationer. SinterCasts komponenter i serieproduktion gjuts i storlekar från 2 kg till 9 ton, alla producerade med samma erkända processtyrningsteknologi. SinterCast-aktien är noterad hos NASDAQ OMX Stockholm på Small Cap-listan (Stockholmsbörsen: SINT). För mer information: www.sintercast.com

SLUT

Press Release PDF http://hugin.info/1205/R/1910608/681578.pdf