SATO: Energiansäästö on asukkaiden ja vuokranantajan yhteinen asia

SATO Oyj, Lehdistötiedote 31.3.2016 klo 13.10

SATOn vedensäästökilpailu starttaa huomenna

Asukkaiden osallistaminen talojen energiankulutuksen vähentämiseen on isolle vuokranantajalle erityisen tärkeää. SATO järjestää nyt toista kertaa taloissaan vedensäästökilpailun, jossa voittajatalon kaikki asukkaat, isännöitsijä ja huoltomies palkitaan.

Yksikön johtaja Juha-Pekka Järvenpää SATOsta:

- Vedensäästökilpailu on tehokas keino saada koko talon asukkaat innostumaan energiansäästämisestä. Viime vuonna kilpailun voitti lahtelaistalo, joka pienensi veden kulutustaan lähes 20 prosenttia! Asukkaat puhalsivat yhteen hiileen ja löysivät paljon hyviä ideoita veden säästämiseksi. Moni yllättyi siitä, kuinka iso merkitys yhdellä tiputtavalla hanalla on talon veden kokonaiskulutuksessa.

-  SATOn talojen veden ominaiskulutus oli viime vuonna yli 400 litraa rakennuskuutiota kohden ja tavoitteenamme on päästä alle 350 litran vuoteen 2020 mennessä. Olemme mm. asentaneet vuokra-asuntoihimme vettä säästäviä kalusteita, panostaneet isommissa korjauksissa erityisesti vedenkulutuksen vähentämiseen ja ohjanneet isännöitsijöiden toimintaa vedenkulutuksen vähentämiseen liittyvillä tavoitteilla.

- Osallistuimme viime vuonna Global Real Estate Sustainability Benchmarkiin (GRESB), ja saimme korkeimman mahdollisen tunnustuksen, Green Starin. Haluamme pysyä tällä ympäristön kaikessa toiminnassa huomioon ottavalla tiellä jatkossakin.

Vedensäästökilpailu alkaa huomenna ja päättyy syyskuun lopussa. Kilpailuun osallistuvat automaattisesti kaikki SATOn kokonaan omistamat talot.

Lisätietoja:

Juha-Pekka Järvenpää, yksikön johtaja, p. 0201 34 4062 ja 040 513 8484
Kimmo Ruokoniemi, talotekniikkapäällikkö, p. 0201 34 4143 ja 040 358 7131

www.sato.fi

SATO Oyj on yksi Suomen johtavista vuokranantajista. SATOn tavoitteena on tarjota kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot ja erinomainen asiakkuuskokemus. SATOn omistuksessa on yhteensä noin 23 600 vuokrattavaa asuntoa Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa ja Pietarissa.

Edistämme toiminnallamme kestävää kehitystä ja aloitteellisuutta sekä toimimme avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiemme kanssa lisäarvon tuottamiseksi. Toimimme pitkäjänteisesti ja kannattavasti. Kasvatamme asunto-omaisuuden arvoa investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla.

SATO-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 323,4 miljoonaa euroa, liikevoitto 196,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 159,4 miljoonaa euroa. SATOn sijoitusomaisuuden arvo on noin 2,8 miljardia euroa.